Annons
Senast inloggade ölandsboel zon I BAM I SYDOST Anna NV Uppsala Raynyk Stenis (zon 4-5);
Annons

Klematisstekel?

agnetha Zon 3
jul 04 2012 / 3 Kommentarer / 230 visningar

Hjälp vad ska jag göra . Idag har jag gått och rivit ner en massa klematis som hade fullt med knutor på stammarna. Såg några gröna larver. Ska man spruta (gift) med något. Är det något mer man kan göra. Vill bli av med det , dom kaläter ju klematisen.

Kommentarer

Maij i Västerbotten zon 5-6 / Zon 5 - 6 / jul 04 2012 / 20:23
Här hos mig sker oftast  'stekelangreppen' på klematisarnas nytillväxt. Jag klipper då helt enkelt bort skotten. Hittar jag knutor på sånt jag vill klippa, skrapar jag bort dem. Sånt här går bra så länge larver inte utvecklats eller klematisen hunnit bli så stor att man inte längre har en chans komma åt. I övrigt gäller att klämma ihjäl, plocka, plocka och ruska på klematisen så larverna trillar ner på plast eller annat jag lagt ut under plantan - o som sen förstås tas bort. Kall hård vattenstråle, såpvatten och i sista hand pyrex gäller hos mig. Någon gång har det hänt att en klematis (oftast ur attragenegruppen) inte gått att rädda och kalätits (den har dock kommit tillbaka i slutet av sommaren) och man får då istället lägga sina krafter på att i god tid mota angreppet påföljande säsong. 
Maij i Västerbotten zon 5-6 / Zon 5 - 6 / jul 04 2012 / 20:33
Naturligtvis skrapar jag i de fall jag INTE vill klippa!
Mimika / jul 04 2012 / 22:24
Jag mosade en igår. Den enda jag sett i år faktiskt. Förra året tog den över helt, jag fick panik och klippte ner en jättelik alpklematis och bar iväg den utanför tomten. Det kan man kalla panik. Vattna jorden med såpvatten skrev någon.-..  så det gjorde jag nog tre ggr under våren.. där.. ute iskogen, och på de platser i trädgården där den härjat. Det hjälpte ända tills idag... nu har jag järnkoll på dem. Inga knutor och inga larver ännu. 
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons