Annons
Senast inloggade  cans/Carina Vera Johnny Karina Brozinic Ninnie i Ramlösa
Annons

Klippa gräset?

VackraFia / Zon 1
apr 28 2013 / 4 Kommentarer / 1148 visningar

När får man börja klippa gräset?
Jag brukar alltid köra igång efter att grannarna börjat men min gräsmatta börjar dra iväg nu. Vi lämnade det ganska högt i höstas också.

Är det för tidigt än?

Kommentarer

Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / apr 28 2013 / 09:08
Visste inte att det fanns någon "regel" för det. Är det så att gräset mår dåligt om man klipper för tidigt? Här brukar det styras av att gräsmattan är så mjuk att det inte går att dra gräsklipparen på den. När den torkat upp brukar jag tycka att det är dags.
överbölingen / Zon 5 6 / apr 28 2013 / 09:09
Det beror på tjälossningen och att det börjat att växa.
Hur klipper du och med vad?
Åkklippare eller trädgårdstraktor, handjagare?
Hjulen får inte sjunka ner i marken eller lämna tryckspår.
Tar du rätt på gräset eller naturgödslar du med det?
Är gräsmattejorden styv nog att hålla det du klipper med kan du köra nu. Om två dygn kan det vara för tungt för en handjagare.
Men jag är ingen gräsmatteexpert.
VackraFia / Zon 1 / apr 28 2013 / 09:31
Vi klipper med en bensindriven självgående gräsklippare från biltema med uppsamlare.
Vår gräsmatta är ca 1000 kvm så det tar ett tag.
Är mellan tio och 15 cm högt.
Jag brukar slänga gräset i trädgårdstunnan och lägga en skvätt runt jordgubbarna men jag läste nu att jordgubbar inte ville ha gräs. Finns kanske andra plantor som hellre vill ha det? Har mest rhododendron kärleksört hostor och pioner.
Jag vet inte hur hård jorden är gräset döljer känslan. Är mycket pulsande. :)
Var ca 3 grader kallt i natt.
Trodde det var farligt att klippa om det är risk för frost.
Harvey / Zon IV / apr 28 2013 / 09:34
Man brukar väl säga att gräset skall få komma igång ordentligt på våren för att stärka rötter osv. Lite som vid nyetablering.
Själv struntar jag i sådant för jag vill köra med uppsamlare så fort som möjligt för att få bort alla löv och sådant som ligger runt ;-) Och då ser man alla tusen ben och pinnar och stenar och annat som hundar och barn har hunnit släpa dit under vintern med som kan bli lite farligt om gräset får dölja det ;-) Men det är inte dags här är, bara gulbrun gräsmatta överallt...
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons