Annons
Senast inloggade margareta z2-3 Barbro i Vedhall johanna_z3 Gunilla i Ekeby Johnny
Annons

Klippa hallon och björnbär

mar 08 2008 / 5 Kommentarer / 3279 visningar

När ska jag klippa ner mina hallon och björnbärsplantor? För jag ska väl klippa dem? Det är hösthallon jag har och taggfria björnbär.

Kommentarer

Trollemor / mar 08 2008 / 15:02

Både hallon och björnbär ska egentligen klippas på sensommaren efter skörd, men det går väl lika bra nu. Jag får nu i vår klippa mina hallon eftersom jag inte gjorde det då. Min björnbärsbuske planterade jag förra våren, så några bär har jag ännu inte fått.

OBS att det är de grenar som burit frukt som man ska klippa.

Helena i Vänersborg / Zon 2 / mar 08 2008 / 20:00
Vill bara tillägga till Trollemors råd, att om du inte ser vilka som burit bär så låter du alla vara. Klipper du bort de skott som vuxit upp under förra sommaren så blir det inga bär alls i år. I höst är det lättare att se vilka som just burit bär.
Yngve i Eslöv / mar 11 2008 / 09:35
Hösthallon klipper man alla skotten ca 5 cm över marken nu eller kan okså göras sent under hösten. Björnbär finns med och utan taggar,de taggiga är enklast att under tiden den växer böja alla grenar åt ett håll,om man gjort så klipper man bort all de gammla skotten innan det börjar växa ny under våren,dvs nu vid denna tlden,annars får man klippa och dra bort de gammla.
Peter S / mar 11 2008 / 10:30
Årsskotten, dvs de som inte burit frukt, är väl alltid helt raka utan förgreningar för både hallon och björnbär? Eller finns det några undantag?
Kenneth på Söder / Zon 1-2 / mar 11 2008 / 13:35
Ja Peter, på björnbär är det tydligt, men på hallon torkar sidoskotten snabbt bort, så så här på senvintern är även de skotten ofta raka.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons