Annons
Senast inloggade Malino Hulkmamman Eva i Roslagen zon 3 Johnny Lisa H
Annons

Klippa spirea...

NinaVästerplana
jun 22 2008 / 3 Kommentarer / 4786 visningar

Hej!

Mina spireabuskar har blommat över o är i stort behov av föryngring! De fungerar idag som vindskydd o insynsskydd.

Nu till min fråga; kan man klippa ner halva busken till 20 cm i år o vänta med den andra halvan tills den växt till sig igen? Eller måste man ta hela busken på en gång? Nån som provat?

Det blir himla blåsigt om man tar hela busken i en omgång!

Insynen kan jag klara, men blåsten.... näe´!

mvh ninah

Kommentarer

Lotta i Fj100 / jun 22 2008 / 11:16

Kanske det går att klippa de äldsta grenarna i hela busken, och spara resten som skydd?

Lotta

IngridW / jun 22 2008 / 11:48

Gallra ut gamla grenar långt ner vid marken, sen kan du klippa som en vanligt häck i den höjd och bredd du tycker passar.

Spirea skjuter nya skott och blommar sedan nästa år på dessa, men då måste man klippa strax efter blommningen.

Det verkar vara omodent med spireahäckar, men efter trettio års erfarenhet skulle jag inte vilja ha någon annan. Den blir hög och tät (med ovanståeende skötsel) slår ut tidigt på våren och blommar sedan fantastiskt. På hösten håller den bladen länge, vackra höstfärger också. Friväxande blir den något för yvig och stor. Men obs klippning nu efter blommningen annans blir den inte så vacker.

Pige / jun 22 2008 / 13:53
Jag brukade ha som regel att årligen gallra grenar tjockare än min tumme och precis som Ingrid W skriver - så långt ner mot marken du kommer. Det är inte för sent att göra det nu. Även om den blir tilltufsad så tar det ca 3 veckor innan den är fräsch igen. Vattna gärna om det är för torrt - för att snabba på igångsättningen.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons