Annons
Senast inloggade Barbro i Vedhall A i Gnesta Kenneth på Söder Christian-B Cecil
Annons

klippa stella bigarrå-träd nu?

Ami zon 1 / Zon 1
apr 09 2013 / 9 Kommentarer / 892 visningar

Mitt körsbärsträd ser lite lustigt ut. På en av toppgrenarna växer liksom en kvast av små grenar som jag vill ta bort. Trädet är ca 7 år gammalt hos mig. Men man ska ju klippa stenfruktträd i juli-aug , måste jag vänta tills dess. Trädet har inga bladknoppar än och det är lite tjäle i jorden än där det står.

Kommentarer

Rolf i Västmanland / Zon IV / apr 09 2013 / 13:48
Jag tycker du ska vänta till rätt tid. Det kommer att blöda mycket om du beskär nu, och även om det inte dör av det så försvagas det i onödan.
MagganRo / Zon 3 / apr 09 2013 / 14:30
Inte klippa nu säger jag också! Mitt Stella bigarråträd har alltid sett lustigt ut! Verkligen inget vackert träd. Älgarna har friserat det här och var. Många av grenarna är bara pinnar med en lövtofs längst ut.Klipper man av den, vad blir då kvar?
LING15 / apr 09 2013 / 15:02
Det är inga problem att beskära nu. Ett träd som blöder påverkas inte negativt. En gammal myt. Såren kommer att läka fint den här tiden på året.
Ami zon 1 / Zon 1 / apr 09 2013 / 15:34
Efter alla goda råd står jag där och velar än. Tror jag knipsar av dem för det är ju ingen växtkraft i det än och det ska ju hållas kort på sikt. Har också läst nånstans att mindre ingrepp är ok på vintern.
LING15 / apr 09 2013 / 15:57
Det är växtkraft i ditt träd. Dom har inga problem med att ta sig ann ett nytt sår. Det kommer läka lika bra nu som om du klippte i juli.
Ami zon 1 / Zon 1 / apr 09 2013 / 18:25
Du verkar så säker på det här så jag måste få fråga : Hur vet du detta ? Sedan länge har det sagts att det inte funkar. Har du egen erfarenhet av det, eller är det senaste rön? Men är det så att det funkar blir jag bara glad.
LING15 / apr 09 2013 / 20:28
Jag är i början på en gedigen utbildning i ämnet. Just jämförelser av sår mellan årstider har utförts. Man kom fram till att så länge man inte beskär på vintern så påverkar det inte trädets "läkningsprocess" när man väljer att göra det.

Jag kommer ihåg jämförelsebilder mellan april och augusti och det var ingen märkbar skillnad på såren. Nedbrytningen hade gått lika långt in i trädet. På vintern däremot var det enorm skillnad. Vinterträdet var mycket värre drabbat.

Att trädet skadas av att det blöder stämmer inte. Är dock inte helt insatt på varför men det kan jag bli.

Jag har inte mycket erfarenhet.

Ami zon 1 / Zon 1 / apr 09 2013 / 21:38
Låter intressant! Men menar du att det gäller även stenfrukt-träd? För jag vet ju att de "lättat" på regel om beskärning av äpple och päron t.ex. så att det går bra att beskära både vinter och sommar. Men som Rolf skriver så kan det blöda på stenfruktträd om man beskär på vintern. Det låter ju helt rätt i mina öron. Men eftersom jag är öppen för nya rön så är det intressant det du skriver. Är nyfiken på varför det inte skulle blöda längre. Vågar ej beskära förrän jag vet. Lycka till med din utbildning. Härligt att få jobba med växter.

et säkrare då menar du att klippa i trädet?
LING15 / apr 09 2013 / 22:57
Ja trädet kommer att blöda om du beskär det. Men det är inte skadligt för trädet eller försämrar dess vitalitet. Det är ganska nya rön tror jag.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons