Annons
Senast inloggade kerstin z 5-6 Lotta i Vassunda lena Bitte Maij i Västerbotten zon 5-6
Annons

Klippning av nyponhäck

Sivan i Mellansverige
nov 07 2008 / 5 Kommentarer / 1044 visningar

Vi flyttade in här för ett år sen och har haft ganska mycket jobb för att få ordning på tädgården som fått växa ganska vilt i flera år då hon som bodde här före oss var sjuklig och inte kunde göra något i trädgården.

På tomtgränsen mellan oss och en granne växer en ganska risig nyponhäck. Vi har börjat att smalna av den genom att gräva upp en del plantor (ganska jobbiga rötter!). Nu har vi tänkt klippa ner den ganska kraftigt för att förnya den. (Grannarna har sagt att vi får göra precis vad vi vill med den) Vad är bäst, att klippa ner den nu på hösten eller till våren? Känns som det vore skönast att få det gjort nu, när det ändå inte är så mycket annat att göra ute så här års. Till våren är det ju mycket annat man vill pyssla med med sådder och så.

Kommentarer

Ginny / nov 07 2008 / 17:57

Jag skulle vänta till våren. Hoppas någon annan kan ge bättre besked.

Ginny

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / nov 07 2008 / 19:39
Jag skulle också vänta till våren, även om jag tror att den överlever en höstklippning också.
Sivan i Mellansverige / nov 08 2008 / 10:45

Tack för svar! Ja jag får väl tåla mig då. Väldigt tidig vår i så fall?? Det är ju inte kul att klippa när den redan börjat grönska. Någon fler som har synpunkter på detta?

Sasha / nov 08 2008 / 12:05

Jag brukar ungefär vartannat eller vart tredje år klippa ner min nyponhäck PÅ HÖSTEN! Den verkar inte ta skada av detta, bara att blommorna dröjer. Jag brukar klippa den till ca 20 cm. Väntar rätt så sent in på hösten tills den har tappat alla blad, och jag tänker klippa den iår och har ännu inte gjort det.

Sivan i Mellansverige / nov 08 2008 / 14:32
Tack Sasha, då gör jag nog som jag tänkt, men om jag inte skulle hinna med det innan snön kommer, så är det alltså ingen katastrof. Men det blir nog måndagen som får ägnas åt detta, då jag är ledig. Om det inte spöregnar förstås. Då får det vänta. 
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons