Annons
Senast inloggade boman zon 2-3 Malino Solanathome Johanna i Småland MagganRo
Annons

Klippning av syren.

Salmi
jan 11 2004 / 11 Kommentarer / 16452 visningar

Min man och jag är oense hur mycket och när...vi ska klippa ner 5st alldeles för stora syrener.Jag tycker dom ska klippas ända ner till knähöjd medans min man säger typ manshöjd.Kan vi klippa nu??????Hoppas på svar:-);Salmi

Kommentarer

Hannele, Hisingen / jan 11 2004 / 11:28
Ingen har rätt, eller båda har det... Om ni nu vill tar ner allt, så tar det åtskilliga år, innan de blommar igen. En mycket gammal doftande bondsdyren, som blir kal nertill efter några år mår bäst av att klippas ner till ca 30 cm på senvintern - men man bör lämna kvar några skott som saftdragare. Annars blir det för mycket rotskott. Syren går bra att klippa på hösten, september. Efter blomningen också bra. Jag skulle rensa bort gamla grenar och föryngra hela tiden genom att klippa var 3:e gren vart 3:e år. Då blommar den hela tiden. Ingen hit att slakta ner alltihopa... Redigerad 2004-01-11 15:24:23
Kerstin i Uppsala / jan 11 2004 / 12:26
Syrenen beskärs på vårvintern, så ni kan vänta lite. Beror som sagt på hur ni vill ha det, men att ta ner en del av grenarna under några år, gärna på olika höjder, gör att ni kan minska storleken och ändå ha en del kvar som går i blom!
Selma / jan 11 2004 / 15:45
Jag har för mig att syren ska beskäras omedelbart efter blomningen, så att den får en chans att bilda blomknoppar till påföljande år.
Ingrid fd Skellefteå numera Kalmar / jan 11 2004 / 17:00
Jag tror att man kan klippa lite när man vill...syren är väl inte speciellt känslig ? När vi flyttade in fanns här en ca 4 meter hög ej speciellt vacker häck av bondsyren utan så mkt grenar nedtill med en del döda grenar. Det döda tog vi ner direkt o sen har vi tagit nån gren ibland för föryngring ( oftast efter blomningen så att vi fått njuta av den först); o när vi sett nån gren som växt åt fel håll har den rykt oavsett vilken tid på året det varit, vilket har gått alldeles utmärkt. Häcken är fortfarande inte nån tät sak men vi har velat behålla höjden eftersom grannhuset är ett tvåvåningshyreshus o syrenen erbjudit ett visst insynsskydd i alla fall....
Helena o / jan 11 2004 / 17:41
Mina syrener behöver inte klippas. För det får jag hjälp av rådjuren att göra :(. De är 10 år gamla och endast 1 meter hög. Kom på ett sätt ifjol att få ha blomanlagen kvar för rådjuren. det var att till påsk klä de med påskfjädrar så det ska vi göra även iår. Första året det kom några blommor var då.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jan 11 2004 / 17:53
Det var ett nytt grepp i rådjurskampen! Hmmm, hur skulle det se ut med påskfjädrar i rosbuskarna tro... hela säsongen då förstås... ,-);
Salmi / jan 11 2004 / 18:08
Varför har inte mina rådjur förstått att det är på syrenerna dom ska gå.Jag förbannar dom när dom mumsar på mina rosor.Får tänka ut nåt sätt..............:-);Salmi
Maja i Vidja / jan 11 2004 / 19:33
Mina syrener växte med samma hastighet som dina Helena. Ända tills jag började vattna dem på våren med hönsskit uppslammat i vatten. Det gjorde susen ! De senaste åren har jag vattnat en gång tidigt på våren, och en gång till strax före midsommar.
Hedwig / jan 11 2004 / 20:12
Alla möjliga syrener växer vilt hos mig och de verkar tåla vilken typ av beskärning som helst. Min snyggaste syren är ett knotigt gammalt syrenträd som är ca 4 meter högt, kalt nertill och blommar där uppe. Bara de nyplanterade blir rådjursbetade, men som sagt, bättre det än att de tar rosorna.
Kenneth på Söder / Zon 1-2 / jan 12 2004 / 09:45
..är väl inget problem. Värre är det att få dem att sluta växa = hålla efter dem. Och beskärning tål de - min syrenhäck, lilla stumpen, snaggas tre-fyra gånger per säsong. Fast den blommar ju inte då...
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons