Annons
Senast inloggade Cecilia i Hillsjöstrand Dances-with-Daffodils Anna NV Uppsala Mohlin, Danmark Hobbyodlaren
Annons

Klockranka.

sqrulan zon7-8
aug 28 2008 / 11 Kommentarer / 2154 visningar

Jag har en jätte stor och frodig klockranka ute på min altan men den har inte blommat en enda blomma,men det har varit och är små grejer som antagligen var meningen att bli blommor men dom blev aldrig stora.Nu undrar jag om någon här på forumet har lyckats övervintra sin klockranka och hur du gjorde isåfall,det skulle vara kul att försöka men är det omöjligt så får jag väl acceptera det.

Kommentarer

Lotta i Fj100 / aug 28 2008 / 19:33

Jag köpte och planterade en på försommaren, och hade inte en aning om att den inte skulle hinna blomma. Nu när jag vet skulle jag ändå inte tveka att köpa en nästa år igen, den är så frodig och fin, och de metallic-vinröda skotten är så himla läckra!

Brukar dom hinna blomma här, och i så fall under vilka förutsättningar?

Sandy / aug 28 2008 / 19:44
Jag har aldrig övervintrat, men min blommar massor! Jag sådde den i våras och den växer som ogräs, tur att den är ettårig!
Irene_L / Zon 3 / aug 28 2008 / 19:51
Jag fick en klockranka förra året. Den blommade aldrig. Innan frosten tog jag in den och den fick stå i fönstret i rumstemperatur. Den klarade övervintringen och har stått ute hela sommaren och växt en massa men ännu inte blommat. Har läst att de blommar senare på hösten. Vi får se om min tänker göra det.
Lotta i Fj100 / aug 28 2008 / 21:20

I FÖNSTRET!?!?!?
Min är närmare 4 m hög nu, och växer fortfarande!
Dessutom samplanterad med en azaleablommande lejongap, ett par tobaksplantor och nån luktärt. Hela det byket blir nog svårt att ta in, men jag kanske kunde plantera om klockrankan och ta in den, kraftigt klippt?

Eva i Å-manland / aug 28 2008 / 21:57
Ett riktigt dåligt köp, klockrankan vi köpte på mässan i Umeå. Ingen av oss har fått den att börja växa ens. Min dog efter en vecka. Aldrig mer!..och dyr var den också :-/
Irene_L / Zon 3 / aug 28 2008 / 22:16
Ja jag tänker klippa ner min och plantera om den för jag har den också tillsammans med andra blommor. Men jag väntar ett tag med det ..hoppas att den ska hinna blomma iår.
sqrulan zon7-8 / aug 29 2008 / 10:05
Jag läste ju att man skulle så den väldigt tidigt för att den skulle hinna blomma så mina frön sådde jag i jan/feb men inte verkar det hjälpa.Det är nog dom där "osynliga" blommorna igen Irene,ha,ha.Nåja då ska även jag försöka att övervintra den man har ju inget att förlora,men jag måste ta till saxen först för den är nog 3 meter och har slingrat fast sig i altantaket.Tack för alla intressanta svar.
stjärnflickan / aug 29 2008 / 11:24
Klockrankan behöver en väldigt solig och varm växtplats för att blomma.
ibs / Zon finsk z3 (= svensk z5) / aug 29 2008 / 16:17
Senaste vinter övervintrade mina två Klockrankor i ett rum med temp. på ca 15 grader. De stod kvar i sina stora krukor och i maj hade de växt upp i gardinerna, i taket och in i varandra. Det var ett väldigt besvär att få någon ordning på dem. Jag var tvungen att placera dem direkt där de skulle stå när jag tog ut dem, fick skydda mot solen med dubbelt fibertyg. De började blomma lite tidigare än de frösådda. Bild från slutet av maj.
ibs / Zon finsk z3 (= svensk z5) / aug 29 2008 / 16:27
Jag glömde säja att jag klippte ner en hel del när jag tog in plantorna, resten "rullade" jag ihop ovanpå krukan. De blödde mycket efter klippningen. De såg dåliga ut  dec.- jan. efteråt började de växa. Jag hade bara norrfönster att erbjuda. De övervintrade  har också blivit mycket större än de frösådda.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons