Annons
Senast inloggade Johnny Ninnie i Ramlösa Rolf i Västmanland kerstin z 5-6 Christian-B
Annons

Körsbärsträd

inaktiv medlem
okt 23 2000 / 4 Kommentarer / 0 visningar

Min granne har ett stort körsbärs- eller bigarråträd med stora, söta, gulröda bär som han har glömt namnet på. Jag skulle vilja plantera ett sånt till våren och jag undrar om någon kan ha en aning om vad det kan vara för sort. Jag bor i zon 4. Jättetacksam för svar. Gunilla

Kommentarer

inaktiv medlem / okt 23 2000 / 12:01
Hejsan! Har inte din granne ett gäng med rotskott som du skulle kunna byt till dig? Visserligen tar det ju några extra år att få frukt, men du är ju garanterad samma sort i alla fall..... Annars kan du ju fråga på plantskolor etc efter att ha mellanlandat på ett bibliotek för att tilla och jämföra bilder med namn och bestämning av sort..... Ha det! Från en kärnspottande bigaråälskare!- Henna
Kenneth på Söder / Zon 1-2 / okt 23 2000 / 12:18
Det finns en sort som heter "Allmän gulröd bigarrå"... Den har fått betcekningen "ej odlingsvärd" i Zetas katalog men det kan man ju strunta i. Menar ni allmänt att det går att få ha körsbären ifred för fåglarna? Jag har ett träd som varje sommar dignar av frukt men rätt som det är är det tomt och det är inte många bär jag hunnit få med där inte, genom åren..
inaktiv medlem / okt 23 2000 / 15:18
kommer direkt att tänka på den kristna prästen hos Röde Orm,han som inte dög till andra sysslor än att vakta körsbären i trädet. Men han gjorde ju karriär inom ett annat verksmahetsfält senare...
Pia i Skåne / okt 23 2000 / 16:54
Det var någon som för ett tag sen tipsade om vodkaindränkta brödbitar för att bli av med de bevingade snyltgästerna. De är väl lite kräsmagade och vill ha champagne istället så de lämnar stället med dålig service :-); Rotskott har jag aldrig varit med om från bigaråer, däremot en massa kärnor som har grott. Och de kan verkligen ge upphov till en massa spännande sorter och om man har tur en som liknar moderträdet.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons