Annons
Senast inloggade Birgitta i Hensmåla Gösta i Anderstorp minka z 3. Vera Annika, numera i Skåne
Annons

Lindesbergskruka?

Kerran
aug 08 2011 / 6 Kommentarer / 1375 visningar

Har läst om denna kruka och är lite sugen, men priset avskräcker. Finns det alternativ? Kan man få samma effekt genom att runt krukan linda runt t ex liggunderlägg eller bubbelplast?

Kommentarer

Ninnie i Ramlösa / aug 08 2011 / 00:41

I vart och varannat trädgårds- och inredningsprogram... från Gunnel till Ernst och Äntligen Hemma, så stoppar de bubbelplast och liknande ibland inuti krukan ibland utanpå, för att klara övervintringen i ouppvärmda växthus t.ex.!

Om krukan i sig klarar kylan, så är det nog ett vettigt alternativ för växten!

Men lättheten i Lindesbergskrukan har ju sina fördelar som en keramikkruka inte har!

Själv har jag inte kunnat förmå mig att köpa en Lindesbergare, då DET priset för plast (typ frigolit) som försöker se ut som något annat avskräcker mig!

...men Plantmarknaden i Lindesberg gillar jag skarpt! Fnitter!

KerstinH / Zon 2 / aug 08 2011 / 05:31
Vill bara berätta hur jag gjorde förra hösten... Har två stora krukor , typ fibercement, uppe på ett berg, en rhoddis och en enbuske. Pga av tyngden och höjden på berget kan de inte flyttas. Jag lade tjock glasfiberplatta i svarta plastsäckar, tejpade noga med silvertejp och svepte(med viss möda, det var rätt stelt) om krukorna. Säkrade med mera tejp o snöre. Förra vintern var kall och tuff, men växterna mår utmärkt.
heidimaria z 4-5 / Zon 4-5 / aug 08 2011 / 06:58
Lindesbergskrukan?  Kan ni berätta mer? 
Kerran / aug 08 2011 / 08:42

KerstinH, hade du vattnat ordentligt före du lindande in din kruka?

KerstinH / Zon 2 / aug 08 2011 / 12:25
Kerran, ja jag vattnade igenom rejält, sedan kunde det komma väta uppifrån för där hade jag bara lite löv o kvistar som täckning. Tanken var  att växterna inte skulle behöva få kölden från alla håll, sas. Under krukorna var det ju rena berget, så där var inte mycket att göra.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons