Annons
Senast inloggade Hulkmamman Inger P Anja Sonja i Huddinge, zon 2-3 Monica M zon 4
Annons

Lite råd om pipranka

Louise i Skåne
jan 20 2010 / 18 Kommentarer / 7940 visningar

Jag funderar på att låta en pipranka pryda ett av mina hörn på huset. Vill veta lite mer om den:

Att den tål skugga vet jag, men hur mycket föredrar den? Och hur vill den ha det med vatten? Jag kan välja lite

1 - En 2 m hög thujaberså växer ut från just det hörnet på min norrgavel. Antingen ställer jag piprankan med "fötterna" öster om bersåhäcken. Då får den silat morgonljus även innan den blivit 2 m hög. Men där mynnar ett stuprör, som sluter otätt mot betongröret ner i marken, så vid våldsamma regn blir där blött i hörnet. Bra eller dåligt för pipranka?

2 - Jag kan sätta piprankan innanför bersån, vilket ligger i djup skugga utom lite på kvällen. Där kan jag tänka mig att det blir lite regnskugga av hus och thuja.

På bilden är hörnet jag talar om det vänstra. Gaveln är nord-nordväst-vänd.

3 - Vad gillar den för klätterstöd? Jag funderade på att dra elstängseltråd upp till husnocken, och göra lite knyckar på den så plantan inte halkar ner, eventuellt vira hampasnöre om ståltråden med. Eller vira ståltråden dubbel.

4 - Hur beter sig piprankan när den lägger sig ovanpå delar av häcken, kommer jag att kunna klippa häcken?

Kommentarer

Annika i norra Uppland / jan 20 2010 / 18:02

Med tanke på hur stora och tunna blad piprankan har så gissar jag att den föredrar det blöta, halvskuggiga läget. Kan tänka mig att bladen snabbt slokar och ser dassiga ut om det är för torrt i marken.

Klätterstöd... hehehe... ALLT funkar för en pipranka! ;-) Bakom min mormors hus växer piprankan upp i och över precis allting.

Häcken kan du nog glömma sen när piprankan lagt sig över den... fnissfniss! Eller så beskär du båda två på en gång.

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jan 20 2010 / 23:03

Här är piprankn som Annika beskriver, en liten del av den. Från byggnaden slänger den sig upp i jätteträden bakom huset.

Inger R, Zon1-2 / jan 20 2010 / 23:19

Torka är inget problem, vi hade en pipranka planterad i ett litet hål i gatstensbeläggningen o invid en kalkstensmur i Visby. inga tecken på torkskador.

Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / jan 21 2010 / 00:41

Håller med Inger R, förvånansvärt tålig växt. Den tål skugga men söker sol och klättrar dit om möjligt. Jag har försökt att få min att klättra längre in i skuggan men icke. När jag frigjorde basen från gräsmatta, trodde jag hade tilläckligt med jord, så brakade tillväxten iväg som bara den.

Min står i ett vindpinat läge och det är inte så lyckat. De stora bladen påverkas negativt. 
Trivs sådär...

Trivs mycket bättre men vräker sig åt fel håll.

Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / jan 21 2010 / 08:27
Härlig växt! Varför har jag om och om igen gått förbi den t o m på 50%-reor?
HelenH / jan 21 2010 / 14:18

Tänk också på att det fins olika sorters  pipranka.

Aristolochia macrophylla: Dess skott behåller en mörkgrön färg långs upp i åldern. 5-7 m. Inte  lika starkväxande som Aristochia manchuriensis (Koreansk pipranka).

Koreanska pipranka (A. manchuriensis) växer bra både i sol och skugga och har större blad och är mer snabb- och starkvuxen än A. machrophylla.

http://www.eplanta.com/sida_1_140.asp

Eva Sandstedt, Småland/Blekinge / jan 21 2010 / 18:25

Vi har en gammal pipranka (säkert i 40-års åldern) som växt på en spalje vid uteplatsen. Den delade spaljen med en alpklematis som blev mer utträngd för varje år om man inte röjde bort den för att ge klematisen utrymme. 

I somras  gjorde vi om uteplatsen och klippte ner piprankan helt. I höstas var de nya rankorna 3 meter långa!

Ginny / jan 21 2010 / 18:45

Pipranka är en växt jag önskat mig länge, vet bara inte var jag skulle sätta den. Jag har flere stora jättetallar, skulle den tänkas trivas vid en tall, det är ju ganska torrt. Den skulle i alla fall inte kunna kväva en stor och omfångsrik rall.

Ginny 

Ginny / jan 21 2010 / 18:46

Louise i Skåne, sorry för kapningen!

Ginny

petrazon1 / jan 22 2010 / 15:02
Ska du bara ha en pipranka? Jag har en som är ett par år som jag ska gräva upp. Kom och hämta den om du vill!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti