Annons
Senast inloggade Johnny Vera Fredrik i Gröndal Marit MagganRo
Annons

Madeira i november?

Leena Mariestad
okt 21 2008 / 16 Kommentarer / 1058 visningar

Någon som har erfarenhet?

Kommentarer

Joakim B härdiga orkideer / okt 21 2008 / 14:50

Från väder raporterna verkar de ha runt 20 C och med 15 nattetid.

Hr bara varit på madeira i April och i maj men kan rekomendera att ni går längs en "levada" och njuter av naturen och utsikten.

Botaniska trädgården i Funschall är trevlig fast jag inte varit där i november fågel parken just nedanför är också trevlig (oberoende på året?) samt attdet finns en orkidé odlar lite nedanför. Trevligt ställe att se orkidéer och möjlighet finns att köpa med sig plantor hem. Inte så billiga med desto mer ovanliga.

Sen finns en orkidé farm "Boa vista" som har mycket cymbidium som ofta blommar nu. Tidigare hade de en speciell avdelnin på flyget för blommor när man flög från Madeira. Vet ej om det finns kvar.

Saluhallen har härlig fiskmarknad men var där hyfsat tidigt så att ni kan se de olika underliga fiskarna. Det finns också cymbidium bulber att köpa på ovanvåningen.

Strax utanför Funchal ligger Monte med en tjusig kyrak och slädfärd nedför kullerstensgatan. Där finns också en trevlig (underbar) trädgård som kostar lite men det tyckte jag att den var värd.

I Funchal finns det lite småparker lite här och där med trevliga växter.

Ta reda på hur ni kan gå på en "levada" som passar ert sätt att gå antingen ni tar ett färdigt paket med rese arrangören eller med privata arrangörer eller bara tar den vanliga bussen. Dock går bussarna inte så ofta så man får passa tiderna.

Ha så trevligt och ta med lätta regnkläder eftersom det kan komma en skur.

PS BEKVÄMA SKOR!!!!

Lycka till

Joakim 

Joakim B härdiga orkideer / okt 21 2008 / 14:51
kyrak skall vara kyrka färståss.
Leena Mariestad / okt 21 2008 / 15:38

Joakim B - Tusen tack! Jag har inte haft semester sedan aug -07, så först nu kan jag åka bort och vila ut :o) Madeira är väl det stället som är närmast och varmast med grönska och trädgårdar för mig som inte är någon strandliggare...

Joakim B härdiga orkideer / okt 21 2008 / 16:10

Madeira har inte mycket till strand och nu är det ju inte så varmt i luften så då passar trädgårdar bäst,.

Finns något som kallas Blandys garden som ligger en bit utanför Funshall som också är trevlig.

Ta det lung och strosa i Funchall är också trevligt :)

Joakim 

Leena Mariestad / okt 21 2008 / 16:16
Joakim, brukar du handla frön/plantor där? Jag brukar handla massor i London, men i år ska jag dit först i december.
Leena Mariestad / okt 21 2008 / 16:20
Menade förstås fråga vilka andra plantor (helst perenner) kan man köpa; orkidéer är förstås intressanta (sambons specialitet!) men kanske finns det något tåligt för trädgården också?
Joakim B härdiga orkideer / okt 21 2008 / 16:30

Det som finns på Madiera i plantväg som jag köpt är orkidéer agapantus, frön till streglizia (papegoj blomma) amarylis belladonna ("riktig"amarylis) och kanske en kanna. "Jarro" på portugisiska. Det som är typiskt från Madeira är ofta från södra Afrika eller Sydafrika och är då inohus växter hos oss. Sen tyckr jag att de har rätt dåligt med andra sorter. Har inte tittat i trädgård centra eller liknande där.

Vill du ha plantor så ä nog de olika trädgårdarna och orkidé ställena samt saluhallen stället att gå till.

Eventuelt har de en "Horto municipal" motsvarande stads trädgårdsmästari där man kan köpa plantor. Det vet jag inte. De odlar ju bananer så kanske en banan planta från Madeira? De är ju mindre så passar kanske bättre i ett ute rum än de tropiska? Har du tur så har de iris som är mörklila och doftar ljuvligt. Det är 75% chans att den är mörklila om du köper plantor 23% chans att den är vit som också doftar gott och 2% chans att det är annan färg. De har inte mycket namnsorter av dessa.

Dock har de namnsorter av apelsin/Citrron etc.

Ta med en stor väska med bara lite saker så kanske du kan få med dig ett träd hem.

Mina föräldrar tog med sig ett apelsinträd från Grekland 

Ena året kunde vi inte flyga ut så vi fick en dag längre med lite matpengar och allt gick till att köpa blomster buketter. Urtjusiga.

Nu är flygplatsen utbyggd så du lär inte fastna på öm :) :(

Du behöver nog vara spontan i dina inköp annars får du inte det du "planerat" och blir då besviken. Köp det du kan och chansa :) 

Lycka till  

Joakim 

Gunilla i Ekeby / Zon 1 / okt 21 2008 / 16:53

Vi var för första gången på Madiera i slutet av juli i år och jag blev väldigt förtjust i ön.  Tycker du om att vandra i naturen ska du absolut prova på levadavandring.  Jag gillar inte att ligga still i solen så för mig var det ett perfekt resmål och jag kommer absolut att resa dit fler gånger. Det finns så mycket att se.
Det finns en "farmers market" inne i Funchal där man kan köpa blommor, lökar, frukt, fisk och allt möjligt. Den tycker jag är väl värd ett besök.

Jag har lagt in några bilder i ett album om du vill se

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Gunilla/galleri/album/?id=26308

Joakim B härdiga orkideer / okt 21 2008 / 17:09

Leena jag såg inte din andra kommentar så jag skrev som jag gjorde.

Man kan ju hitta standard grejor på Madeira också men det mesta förutom irisarna är inte härdigt skulle jag tro. Dock kanske man kan förvara en del saker inne under vintern?

Joakim 

Marita i Vasa / okt 21 2008 / 17:54

17-23 november 2005 var vi på Madeira. Här finns bilder men tyvärr verkar de vara i oordning.

www.alltomtradgard.se/min-sida/maritarisku/galleri/album/?id=18810

Vi köpte ganska mycket olika lökar. Det mesta har inte blommat och endel var inte alls vad det utlovades. Vi köpte även olika frukter och tog frön från dessa. Banana passion fruit gav oss många fina plantor med vackra rödblommiga passionsblommor. En krinum som inköpts som Scilla maderiensis blommar vackert varje år och har blivit mycket stor med många nya sidolökar. Frön fanns att köpas i saluhallen men några riktigt ovanliga frön fanns inte. På levada vandring plockade vi frön och bl.a eukalyptus grodde bra. Även ett kottefjäll upplockat på gatan har gett oss en rumsgran som fortfarande mår bra. Vi var på en temaresa med Åbo botaniska trädgårdsmästare Arno Kasvi och han gav oss många fina tips. Han hade jobbat tillsammans med lokala odlare och hämtade bl.a färska Dracena frön i naturen åt hela bussgänget. Vi har flera dragenor som krukväxter ännu. Ja även bitar av kaktusar delade han ut. Längs gatorna klipptes hibiscushäckarna och han sa att ingen tar illa vid sig om man plockar upp några bitar och tar med sig som souvenirer. Han tipsade att sticklingarna skulle sättas i tomma plastflaskor med endast några droppar vatten. Sen luftar man dem en stund varje dag genom att öppna korken. I varje flaska kunde man droppa ner många sticklingar. Dessa flaskor packas sen ner i kappsäcken vid hemresan och ingen risk för att plantorna kläms sönder. Hemma klipps flaskan sönder och har man tur har det redan bildats rötter på plantorna.

En riktigt trevlig resa till en vacker blomö önskar jag dig!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons