Annons
Senast inloggade Owe J (Slöinge); Johnny Vera Kerstin på Gullesbo Marianne i Knivsta
Annons

Magnolia Black Tulip

Ginny
mar 23 2012 / 11 Kommentarer / 875 visningar

Jag tror jag dånar! Den här ljuvliga magnolian finns till salu i Finland. Tycker färgen är underbar. Det är Kauppila som säljer den men tyvärr framgår inte föräldrar etc. Kanske någon magnoliafantast på forumet vet någonting mera om den, härdighet m.m.

Magnolia Black Tulip  50-60  At/Co
Klikkaa suuremmaksi

Kommentarer

Stefan i Pålsboda / mar 23 2012 / 19:39

Den är jättefin, men jag är mycket tveksam till härdigheten hos den skönheten!

Jag har sedan ett par år en liten korsning mellan just den och en som heter 'Phils masterpiece' som ser ut att funka ändå.

En som är lite åt samma utseende är ju då 'Genie', som jag tror mycket på. Den har klarat vintern här med beröm och jag är lite nyfiken på om blomknoppen skall gå hela vägen!

Lotta i Gbg / mar 23 2012 / 20:02
Den hör till de där Nya Zeeländarna som jag inte skulle köpa. Först vill man nog höra att den fungerar bra i zon 1 här i Sverige.
Lotta i Gbg / mar 23 2012 / 20:02
Den hör till de där Nya Zeeländarna som jag inte skulle köpa. Först vill man nog höra att den fungerar bra i zon 1 här i Sverige.
Maj-Britt på Solkulla / mar 23 2012 / 20:18
Magnoliorna litet tunga att bära in och ut jag skulle inte ta den där ens gratis.  Muurinen hade ett helt stort växthus fullt med fina Magnolior i somras och de klarar alla åtminstone zon 1 och åtminstone ifjol sålde Kauppila av hans plantor men bäst är det ju att köpa på ort och ställe och vill du ha en svensk så ta Tores bästa den har fått goda vitsord. Vesa har fina plantor och man vet vem som drivit upp dem och var och han letar efter det härdigaste materialet som går att hitta förutom att han har största sortimentet.
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / mar 24 2012 / 08:05
Det är ett elände att de fantastiska nya sorterna från Nya Zeeland inte hara selekterats ens det minsta med utgångspunkten härdighet. Men enligt senaste numret av Magnolia så är inkorsning av härdighetsanlag på gång. Dessutom har ju Dennis Ledvina korsat en och annan av de här sorterna med sitt härdigare material. Jag har någon frösådd av sådana korsningar ute i bänkarna.
gullvivan (Zon 5) / Zon Zon 5 / mar 24 2012 / 09:08
Vacker är den! Synd att härdigheten verkar vara så dålig.
Ginny / mar 24 2012 / 11:15
Tack för synpunkter, det är så skönt att komma ner på jorden igen efter att ha svävat bland molnen! Jag damp ner med en smäll efter att ha sett priset - 68 euro!
Helena i Vänersborg / Zon 2 / mar 24 2012 / 11:18
Tur att du frågade här först innan du köpte den då! :-) hade ju varit onödigt att lägga så mycket pengar på ett träd som inte är härdigt.
JennyN / mar 24 2012 / 11:43
Såg att Hortogreen säljer den för 219:-, med angivelsen "Zon 1-2 (3)" för den som vill chansa.
anki i ö-botten / Zon FI III (SE IV-V) / mar 24 2012 / 15:15
Var på Kauppila i höstas under rean och då var det 50% av ursprungspriset. Backade dock jag med då jag insåg att det skulle bli tungt o. trångt att baxa in den i vinteridét varje vinter. 
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December