Annons
Senast inloggade Bitte Johan P Johnny Rolf i Västmanland gullvivan (Zon 5)
Annons

Min dagens pion

påskalla zon 1
jun 24 2011 / 9 Kommentarer / 835 visningar

Nu har jag läst igenom Ulfs långa, underbara tråd med helt fantastiska pioner. För att inte göra den ännu längre, lägger jag in min enda dagens i en ny tråd.

Det är en Itoh-hybrid, Bartzella, som bara orkat producera en enda blomma i år. Så denna är unik!:-)

Mitt "egentliga ärende" var hur man i fridens dar ska stötta pioner. Jag tror jag har försökt de flesta varianter, med mer eller mindre bra resultat. Mest mindre. En av våra naturlagar är ju, att när det är piondags, så regnar och blåser det som värst. Och hur får man då tunga pionstjälkar att hålla sig uppe. De flesta ligger böjda över sina stöd.

T.ex Duchesse de Nemour, som har tre tunga blommor på varje stjälk, som mäter 1.20. Man måste ju nästan sätta en stödpinne på varje stjälk och binda fast den. Alternativet är att man har höga, tomma stöttor i trädgården hela våren.

I år trodde jag att jag var smart, som köpte runda buskstöd, som kunde höjas allt eftersom busken växte.

Det gick ju bra till att börja me, eller till en nyplanterad, som den här överblommade Festivan.

Men buskarna växte och växte ju och stöden var alldeles för små.

Så den eviga frågan - hur stöttar man pioner och hur kan det samtidigt se snyggt ut i trädgården innan pionerna täcker stöden? Jag har ca 30 pioner och vill ju inte ha 30 tomma ställningar hela våren.Men jag antar att det inte finns några genvägar.

Hur gör ni? Ulf- du som har sådan massor?

Kommentarer

Greta i Österbotten / jun 24 2011 / 10:55

Min nyinköpta Barzella visar inga knoppar ännu men visst är det en pion som man gärna väntar på.Den är hur läcker som helst.

På trädgårdsriket visades senaste sommar ett specialbyggt stöd för pioner.Det var ganska högt och vinklat utåt.Alltså smalare nertill.Två ringar höll samman hela skapelsen.Himmel så svårt att förklara en enkel grej!Kanske det går att hitta inlägget på trädgårdsriket.Där fanns en bra beskrivning med exakta mått.

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jun 24 2011 / 11:09

Jag har en guling som jag köpte hos Krupke för länge sen. Han kunde då inte säga vilken sort det var, för den hade inte blommat än. Jag har frågat här på forumet, och fått tips om att det kan vara Souvenir de Maxime Cornu.

Den frös ner totalt i vintras, men är nu åter en ganska stor buske, och har presterat en blomma, men en riktig bamse. Den står intill en ros som jag skyddar med nät, så blomman fick stöd av nätet. Busken i övrigt har inga problem med att hålla sig upprätt.

Så länge som man inte har "problemet" med många blommor på busken kanske det kan räcka att sätta in ett billigt växtstöd tillfälligt, just under blomningen? 

påskalla zon 1 / jun 24 2011 / 12:58

Underbar pion, Anna! Ser ut som en maffig Austinros.

Dina rådjursburar kanske vore en lösning på pionstöttarproblemet?
Dom du beskriver Greta, är väl troligtvis dyra? Sådana där specialbyggda, svetsade pionstöd brukar vara det. Men snygga.

stjärnflickan / jun 24 2011 / 13:02

När jag gick på skolan (Dacapo) år 0 och 1 så vi besökte Kruppke och vi skulle måla och skissa nåt vi tyckte om och jag målade just Souvenir de Maxime Cornu!

mimmi 1 (zon 5-6) / jun 24 2011 / 13:09

Å påskalla, vilken skönhet!  ja, både pionen och du själv! :)

jag har en gammal pion som är rätt stor, och jag tycker att det funkar rätt bra med dom där vanliga halvrunda buskstöden, jag har de mellan höga, och en på varje sida av pionen, så drar jag upp dom allteftersom pionen växer, och jag tyckar att blommorna stöder varandra...  men de där "rutiga" runda stöden som finns, ser fiffiga ut... men som du säger, det ser aldrig fint ut innan dom täcks...

fördelen med dom gamla vanliga halvrunda, gröna, är ju att man inte behöver ha dom där från början, utan trycker ner dom när knopparna börjar bli stora...

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!

mimmi 1 (zon 5-6) / jun 24 2011 / 13:11
kom just på att jag nog har tre stycken runt den största av pionerna....sätter dit om allteftersom...billiga är dom också...
Harvey / Zon IV / jun 24 2011 / 13:34
Det bästa pionstödet jag har är en bit gammalt hönsnät, smälter in bra och syns inte nå större, lägger det bara över pionen på våren och höjer vartefter pionen växer.
påskalla zon 1 / jun 24 2011 / 13:56

Jo mimmi, jag kör runt med de där gröna buskstöden också. Men ibland blir det för tungt.
Harvey, jag har funderat på hönsnät, men håller de verkligen tyngden, när blommorna blir stora och höga och det blåser och regnar för fullt? Ska prova det till nästa år i alla fall.

Sedan har jag börjat bearbeta min man till att lära sig svetsa. Grannen är gammal svetsare och kan väl lära upp honom. Han, mannen, är inte ovillig, ja, inte grannen heller.

Ann-Kristin i Österbotten / jun 24 2011 / 14:22

Ååå va fina färger på pionerna,både påskalla´s å Anna´s. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December