Annons
Senast inloggade kerstin z 5-6 Johnny Ninnie i Ramlösa MagganRo Kenneth på Söder
Annons

Mina tujor har antagit en brunaktig färg

maria
apr 28 2010 / 14 Kommentarer / 2170 visningar

Jag såg skillnaden när jag satte en ny tuja idag. Jag börjar tro att dom har dött. Kan dom vara brända av solen och ändå bli gröna senare??? Topparna verkar väldigt torra och åt orangehållet. Sidan som inte fått sol är grönare. Dom är även gröna inuti. Skulle ha skyddat men orkar inte hålla på med sånt.

Kommentarer

Brewater / apr 28 2010 / 22:53

Har du vattnat under plantering ?

maria / apr 29 2010 / 07:41
Ja Ali det har jag verkligen med droppslang. Men jag börjar inse att platsen nog inte är rätt. Väldigt soligt. Nu ångrar jag att jag inte "klädde på dom något" eftersom det var första våren. Om dom överlever ska jag nog byta plats för dom. Problemet är att hitta skugga på min tomt.
maria / apr 29 2010 / 07:43
Jag läste förresten att 'Brabant' är den enda Tuja som kan stå i full sol... Och jag har 'Smaragd'.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / apr 29 2010 / 08:30
Jag har Smaragd i sol och det går bra. Men jag har ju snäppet mildare zon. Jag gissar att det är vårsol + vinterkyla som ställt till det?
Blackcurrant / apr 29 2010 / 09:13
Men visst kan man väl klippa tuja (fast inte på höjden). Jag skulle gissa att du kan putsa bort det värsta om du vill så kommer nytt grönt att växa över - men kolla upp detta innan du klipper - jag har inte provat själv...
anchin / apr 29 2010 / 10:41
Mina tujor (Brabant, 3 år gamla) har uppfört sig lite på samma vis. Från att ha varit gröna och fina vintern igenom har de nu ett snäpp gulare nyans. Jag tror också det är vårsolen som ställer till det. Jag kommer ihåg att det var likadant förra våren och då hämtade de sig fint.
Åsa i Örby, Stockholm / apr 29 2010 / 14:20
Jag har samma problem. Grenarna är gröna inuti men en del "barr" är bruna. Ska man låta dem sitta kvar eller är det bäst att ta bort det bruna?
maria / apr 29 2010 / 16:29
Men Anchin 'Brabant' antar alltid en brunaktig färg höst o vår har jag läst, för att sedan gröna till sig. Jag är orolig för topparna på 'Smaragden' som inte ser så glada ut alls. Anna, det läte lite hoppfullt att dina står i sol, jag tror jag har mildare än zon 6 egentligen pga vindskydd, men den här vintern... Det är helt klart solen och tjäle, syns på solsidan på tujorna. Jag vågar inte putsa utan vattnar och ser hur det går.
anchin / apr 29 2010 / 18:34
Tack för upplysningen, Maria. Då är alltså mina Brabant normala då! :-) Hoppas dina lyckas hämta sig. Du bor ju dessutom i en betydligt kallare zon än jag.
Vera / apr 29 2010 / 20:00
Läste och hörde från erfarna att  barrväxter byter  färg en aning på vinter och att det  lär vara en del av charmen. Avvaktar  dem kuningas svar.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons