Annons
Senast inloggade Kenneth K i Göteborg Eva i Roslagen zon 3 Sven-Erik i Österbotten Johnny Kenneth på Söder
Annons

Mossa

Inger
nov 01 2001 / 17 Kommentarer / 906 visningar

Hej! Efter allt regnandet i höst har min gräsmatta blivit en mossmatta. (Mer än vanligt.);Är det någon ide att så ut Mossväck (tror jag att det heter); nu eller kan man lika gärna vänta till våren. Någon som har erfarenhet??? Inger som egentligen har avslutat trädgårdsarbetet för året

Kommentarer

Hannele, Hisingen / nov 01 2001 / 13:31
Det är alltid bra att känna sina "fiender" (gäller även småkryp);: |http://home6.swipnet.se/~w-65640/|
Karin i Skogås / nov 01 2001 / 13:45
Hej ! Enligt min erfarenhet fungerar inte mossväck alls. Mossan dör bort tillfälligt sedan kommer den tillbaka. Mossmedel innehåller också ofta järnsulfat som även tar död på gräset. Ett tips jag fick av en trädgårdsexpert är att se till mattan får tillräckligt med humus och näring. Då växter gräset bra och tränger undan mossan. T.ex.nu när löven fallit kan du köra några gånger med gräsklippare. Då finfördelas de och maskar kan dra ner dem. Jag har lyckats få bort all mossa från framsidan av huset på detta sätt och mattan ser nu äntligen välvårdad ut. Hälsningar Kajsa P.S. Var försiktig med att kratta gräsmattan. Mossan sprids genom de små tussarna som lossnar vid krattning.
Inger / nov 01 2001 / 14:39
Okay Kajsa jag tycker att Ditt råd verkar väldigt förnuftigt och dessutom billigt. Jag skall följa det. Inger
Åsa S / nov 01 2001 / 15:23
Visst fungerar mossväck om man använder det rätt och inte brukar det ta död på gräset. Gör såhär på våren: Strö ut medlet och dosera som det står på förpackningen. Vänta sedan i 7-10 dagar, så lång tid tar det för medlet att ta död på mossan. Kratta bort mossan, toppdressa och gödsla gräsmattan.
Rauno / nov 01 2001 / 16:22
Det är ingen större nytta att bekämpa mossan på hösten. Har man för mycket lera i jorden är det enklaste att lägga ett par cm sand på våren och gödsla ganska kraftigt. Mossan försvinner men återkommer till hösten om det regnar ofta och temperaturen är 2-10 C. Man kan investera hur mycket som helst i gräsmatteskötsel men slutresultatet är oftast detsamma-tex jordfräs, mossrivare, gödselspridare, specialgödsel,pH-mätare, dyr gräsklippare (tex Klippo med finesser a 5800 kr!); osv.
Hannele, Hisingen / nov 01 2001 / 18:09
Svenskar använder 2000 TON mossmedel per år i sina privata trädgårdar :-( Redigerad 2001-11-01 18:10:24
Ronny , inte längre i kransen / nov 01 2001 / 19:58
Karins metod är nog den vettigaste i långa loppet. Komplettera med vertikalskärning o Raunos toppdressande med sand om våren o släng bort ev. gräsuppsammlare på gräsklipparen. Köp istället en med multiklippsystem nästa gång och klipp gräsmattan oftare.
Maria i Uppland / nov 01 2001 / 21:51
Vad är det för fel på mossa? Den är grön, mjuk att gå på och behöver inte klippas. Man får massor av tid över till blommorna!
Monica i Killeberg / nov 01 2001 / 22:25
och här i Skåne växer den hela vintern eftersom det oftast är perfekt mossklimat med regn och några plusgrader istället för snö och kyla. Jag funderar allvarligt på en japansk mossträdgård.
Katta i Nacka / nov 01 2001 / 23:49
Visst är det fint med en frodig gräsmatta, men - den gröna mossan är väl inte så dum den heller? Är det verkligen värt alla pengar och alla arbetstimmar att kämpa och bekämpa? Försök se med vänliga ögon på mossan! Och inte behöver du skämmas för den heller - förmodligen sticker den dig mer i ögonen än dina grannar och besökare. Alltså: Gilla läget och bli vän med din mossa!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December