Annons
Senast inloggade Johnny Vera Sørlandet Claes Sörmland karinc
Annons

mossrabatt

Bara Karina
mar 04 2004 / 12 Kommentarer / 264 visningar

jag är sååå kär i ola sorters mossa. Jag vill göra en rabatt av mossa och skogsbotten. Hur gör jag? Som ni ser finns det inte så himla gott om trädn på våran tomt. Ska jag börja med att köpa några smågranar av roliga sorter och sen bygga upp en "bädd" av torv? Ska jag anlägga nån sorts vatten där? Vi har en liten "naturlig sjö" uppe runt husen... dock inte intill. Eller ska jag göra en ny? Ner mot stora sjön finns det småbjörkar... ska jag använda mig av dom? Då e det ju nära till vattnet! Kan jag sen ta med mig hem mossa från skogen? Det får man väl? prutt :( allt e så stort och öppet. bli nästan lite uppgiven.

Kommentarer

jo i örsbro / mar 04 2004 / 14:57
Det har jag också funderat över. Jag läste reportaget om Stigs trädgård för ett tag sedan och blev sugen på att göra en del av trädgården till ett japan inspirerat område med någon lönn, någon barrväxt, någon azaela och eventuellt ett körsbärsträd. Och till det mossa och krattade grusgångar. Han som tidigare ägde huset var alldeles för förtjust i gräsmatta (som inte blir riktigt fin i allafall utan ett visst mått av skötsel);. Jag har läst om att man kan få tråg som man gjutit "mossiga" snabbt om man penslar dem med filmjölk, kan det funka att skvätta filmjölk över torvblocken så man får mossa snabbare (eller får man bara myrinvasion?);?
Hannele, Hisingen / mar 04 2004 / 16:17
Ja, filmjölk, yoghurt är bra. Bra blandning att pensla med är ½ fil + 1 äggvita.
Christina i Skövde / mar 04 2004 / 16:44
Jag tror det handlar om att förändra ph-värdet på cementen som om inte jag minns fel är strkt basisk då det är mycket kalk. Detta problem finns ju inte på torven. Men det finns nog mossa som gillar kalk också. Om inte så är fallet så är det något fel på den som växer i min trädgård, naturligtvis där jag inte vill ha den, som ligger direkt på kalstenslagret i Billingen. Christina
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / mar 04 2004 / 19:02
ja jag tänkte att ni andra skulle fixa tipsen... jag gör en rubrik med Mossa, bekämpa, och en med Mossa, odla, i skötsellistan. men då behöver jag tips, jag är rädd att sökningen ger på tok för många napp
Bara Karina / mar 04 2004 / 20:08
men... hur göra va?
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / mar 04 2004 / 20:17
Kolla sökfunktionen Karina. jag letar där nu, har fått in litegrann i skötsellistan, men det måste finnas mer. Man får minst tusen napp när man söker på mossa, så det är lite tröttsamt. Kan inte du också söka, och sen tipsa om bra inlägg ifall jag missar dom. gnetar vidare i mossan...
Bara Karina / mar 04 2004 / 20:21
ju... det kan jag visst göra. =);
Bara Karina / mar 04 2004 / 20:24
om jag söker på mossa + odla då kommer det rätt grejor upp typ. Ska läsa genom det! *senare* Man fick MASSOR goda råd. Det skulle va en BRA ide´ att lägga in detta om mossa i två olika avd i listan. Många verkar vilja odla mossa och larv! Dock fick jag ingen ide om HUR jag ska förbereda för mossan, men jag minns tydligt en artikel i AOT för ett tag sen om en man som hade en sån mossig trädgård utan gräs. GILLADE verkligen den. Men frågan är... VAR börjar jag. Nu blir jag uppgiven igen :( Redigerad 2004-03-04 20:46:18 HÄR stod mycket bra! |http://www.odla.nu/artiklar/mossa.shtml| Redigerad 2004-03-04 20:53:26
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / mar 04 2004 / 21:34
Något av inläggen jag hittade för nån timme sen handlade om en trädgård som var så skuggig att gräset inte ville växa. Hur man än pysslade med gräsmattan blev det bara mossa. Så jag tror att ett skuggigt ställe är bra. Jag har en stenläggning lite bakom ett buskage, skugga alltså, och där blev det väldigt mossigt med tiden. Fast det tog några år. Jo nu vet jag hur jag skulle göra! jag skulle blanda ihop torv och massor av grus eller singel, och en liten gnutta lera i det. Sen lägga det mellan större stenar, i skuggan. Kanske någon lagom stock också. Och sen hämta mossa nånstans där det känns tillåtet och inte blir alltför fult när man tar (förmodligen bör man fråga markägaren om man inte ägen marken själv);. Peta ner i och över arrangemanget, hålla fuktigt, och vänta. Kanske vattna lite innan med fil + äggröran som nämnts bland alla mosstips.
Ninnie i Ramlösa / mar 04 2004 / 22:28
........tror lera är bra till det! Har tung vååt lera i större delen av trädgården och mossan trivs alldeles utomordentligt! Den är nog bra för att hålla fukten till mossan! Hur mycket jag än river bort så är där strax ny fräscht grön mossa igen! I år ska jag utnyttja det och göra mossbollar som jag såg i någon av tidningarna! Ninnie
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons