Annons
Senast inloggade Johnny Ninnie i Ramlösa Rikke MarieKristina zon 4-5 Vera
Annons

Någon som lyckats med sticklingar klematis?

Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3
apr 25 2009 / 9 Kommentarer / 1351 visningar

Jag ska beskära min nya Maria Cornelia och Ginny suktar efter en sådan. Jag tänkte försöka sätta sticklingar och se om det överlever.

Nu har jag läst olika sätt att göra sticklingar  - dels  i våra trädgårdslistor men även på denna länk http://www.asahi-net.or.jp/~JN7H-OONM/contents/cuttings_e.html och så har jag min fina bok av Toomey

Om det spelar roll vet jag inte men Maria Cornelia är småbladig Viticella. (visste inte att det fanns småbladig Viticella)

Maggan, om du läser detta så är det läge att göra samma sak med din Omoshiro - sååå fint ex från Cedergrens

Kommentarer

*Ulrica* / apr 25 2009 / 09:24

*räcker upp handen*

Utan att ha läst om hur man ska göra så satte jag topparna på mina nyinköpta, nyklippta clematis i vatten förra året. Efter bara en vecka kom det ut små små rötter. Efter ytterligare några veckor var det fullt av rötter i glaset. Som jag kommer ihåg det var det halvförvedade stjälkar som jag satte i vatten.
MagganRo / Zon 3 / apr 25 2009 / 09:38
Spännande. Jag har inte försökt så många gånger men lyckats några och misslyckats fler gånger. Beskrivningen i länken, stämmer med det jag hört. er den förvedad ska man kanske skrapa bort ved på ena sidan längst ned. Vi kan väl byta sticklingar? Om du klipper din så får du gärna sätta en stickling åt emj och du får ta en bit av min sedan!
Malena i Älvsjö / Zon 2 / apr 25 2009 / 12:20

Jag har bara lyckats med Atragene, och där var det lätt. Men Mme Julia Correvon (starkväxande viticella) lyckades inte, hon vill säkert ha vattenglaset emellan.

Jag gjorde precis som i din beskrivning, fast utan steget via vattenglas. Som andra sticklingar, typ. :-) En nod utan blad ned i lätt fuktig varm jord, en nod som bladen kan växa ifrån över jord, reducera bladen, stick dem vid krukkanten där det är varmast och alltid lite fuktigt (inte i mitten av krukan). Ställ i rumstemp, skugga, och vänta.

Beskrivningen jag använde kom från Walter Hörsch i "Lyckas med klematis".

Rolf i Västmanland / Zon IV / apr 25 2009 / 12:28
Jag kan inte påstå att jag lyckats så bra trots att jag gått kurs en gång. Jag  skrev ner det vi lärde oss på kursen här.
stjärnflickan / apr 25 2009 / 20:15

Jag har lagt mina sticklingar direkt i krukan med såjord, utan att ha dom i vatten först. Vet inte ännu om det har kommit några rötter än. Är inte Salix-vatten (alltså vatten där man haft pilkvistar) bra som rotningsmedel?

stjärnflickan / apr 25 2009 / 20:16

Jag har lagt mina sticklingar direkt i krukan med såjord, utan att ha dom i vatten först. Vet inte ännu om det har kommit några rötter än. Är inte Salix-vatten (alltså vatten där man haft pilkvistar) bra som rotningsmedel?

Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / apr 25 2009 / 21:21
Jag har inte prövat ännu men ska försöka i sommar. Salixvatten har jag förstått är bra som sticklingshjälp i allmänhet och då borde det väl fungera på clematis också. 
ejan / apr 26 2009 / 10:30
För första gången har jag lyckats rota ett skott av min Clematis florida 'Sieboldii'. Tog att par skott nu i vår när plantan började växa i uterummet. Satte dem direkt mitt i varsin kruka i såjord. Efter ett tag vissnade de nya gröna bladen så jag kastade den ena krukan men lät den andra vara kvar med sina torra pinnar. Nu kommer det nya gröna skott som växer för varje dag. Förmodligen skall man inte ge upp med en gång när det vissnar.
L8b / apr 26 2009 / 18:15

Inte att rekommendera, men jag glömde ett stackars skott i en kruka på altanen över vintern. Den har stått i neråt 8 minusgrader och utan vatten i 7 månader. Hittade den i dag, kruttorr i 26 graders värme på den inglasade altanen.

Tro det eller ej, men den har skjutit nya gröna blad på sin döda lekamen:-))

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons