Annons
Senast inloggade Sara i Ångermanland Monica z 4, Nässjö Eva zon 4  sonja i österbotten Anette på Solbacken
Annons

Några krokusfavoriter

Christina STA
mar 12 2008 / 28 Kommentarer / 661 visningar

Nu är krokusarna som allra bäst. En kort och intensiv period. Några favoriter:

Crocus tommasinianus 'Roseus'. Fjärilslätt och ljuvt rosa form av den fina snökrokusen.

Crocus chrysanthus 'Skyline'. Visst ser det ut som om en skicklig frimärksgravör har avlagt sitt mästarprov på den här krokusens kronblad med alla de fint tecknade linjerna?

Crocus imperati 'De Jager'. Allra vackrast är denna neapelkrokus innan blomman har öppnat sig helt - när man fortfarande bara anar de violetta inre kronbladen innanför de yttre randiga.

Crocus biflorus ssp weldenii 'Fairy'. När det är mulet dag ut och dag in går jag otåligt och väntar på att krokusknopparna ska slå ut. Knopparna är visserligen vackra - men om inte solen kommer åt dem öppnar de sig inte och man missar den där hisnande förvandlingen.

Kommentarer

NinaH NÖ Skåne / mar 12 2008 / 23:36

Vackra Christina! Nä... det är svårt fnga krokusarna i "ansiktet" dessa gråa, tråkiga dagar... De kurar ju bara ihop. Jag har inte så många fina sorter som du;-)- men har också lyckats fånga några av mina på bild en av få ljusa dagar. Här en "striped" och en chrysanthus.

Rolf i Västmanland / Zon IV / mar 12 2008 / 23:43

De var verkligen utsökta! Och så fina foton, jag tycker kroksarna kan vara väldigt svårfångade på bild.

Min bästa krokusti kommer om några veckor, om vädret vill. 

Vera / mar 12 2008 / 23:44
Att det finns så många vackra Krokusar och fina bider  har du också.
Mrp / mar 13 2008 / 00:16

Mmm, så fina bilder, förunderligt vad mycket vackert som finns i vår herres hage och tänk vad mycket detaljer  på växterna man upptäcker med kamerans hjälp.

Nina, jag tycker de gamla vanliga krokusarna också är jättefina. 

Eftersom det är fotokväll ikväll bjussar jag också på en bild: 

Crocus sieberi 'Violet Queen'

/Martha 

Gunilla i Ekeby / mar 13 2008 / 07:31

Crocus tommasinianus Roseus är också en av mina krokusfavoriter, dessutom en väldigt tacksam sort som förökar sig bra. Mina är helt överblommade redan.

Skyline är nu uppskriven i min önskelista, härlig blå färg och fjädermönster. 

Owe J (Slöinge); / Zon 1 / mar 13 2008 / 08:52
Läckra bilder! Själv vet jag inte hur många gånger jag försökt att fotografera mina krokusar i år - men de flesta faller omkull innan det blir så pass mycket solsken och värme att de slår ut urdentligt.
Christina STA / mar 13 2008 / 11:10

Crocus versicolor 'Picturatus' är inte heller dum. Liten men naggande god med sina vackra strimmor. Sprider sig blixtsnabbt och bildar fort hela mattor.

Ann-Kristin i Österbotten / mar 13 2008 / 11:54

Vilka fina krokusbilder ni visar.På många av bilder syns det att lökarna är planterad i grus,är det för att de gillar torrt om fötterna eller vadå?

Christina STA skriver att de sprider sig snabbt,gäller det alla krokusar eller enbart den ovanstående sorten.Måste erkänna att mina dör snabbare än snabbt,tyvärr (gäller alla sorter.) =(

Gunilla i Ekeby / mar 13 2008 / 12:31

Crocus vernus, de storblommiga lite senare krokusarna verkar trivas var som helst och är väldigt bra på att sprida sig. För några år sedan dök det upp en randig hos mig (jag har aldrig själv planterat någon sådan) och nu har jag 20-30 randiga på olika ställen i trädgården.

Snökrokusen, Crocus tommasinianus går också väldigt bra hos mig. Jag har den både i lerjorden och i grusrabatten. Minns att jag köpte 1 knöl! av den vita snökrokusen för några år sedan och i år hade jag minst 15 blommor + att jag både sålt och gett bort knölar av den.

Chrysanthuskrokusarna blir jag inte riktigt klok på. En del förökar sig mycket och en del blir färre för vart år. Några exempel:  Den vita 'Aubade' har fördubblat sig flera gånger om sedan planteringen medan den sköna blågula 'Advance' som jag satte bredvid, har minskat i antal för varje år.   De blekgula 'Moonlight' blir bara fler och fler medan det av den vackra ljusblå 'Princess Beatrix' i år bara återstår en enda blommande knöl. De är alla planterade i samma rabatt. Typiskt nog är det de jag tycker bäst om som försvinner.

Citrona Upsaliensis / mar 13 2008 / 13:07
Åh vilka vackra krokusar ni visar! Och mycket bra foton är det också! Jag väntar nu på en krokus som jag satte i höstas, den heter Crocus chrysantus 'Lady killer' och är vit och mörklila på bilden. De har kommit upp fint alla tio, men ingen är utslagen än. Så snart det finns något att fotografera skall jag försöka komma på att lägga in bilder här.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons