Annons
Senast inloggade Anna NV Uppsala Eva i Å-manland Anette på Solbacken Meadowsweet Vera
Annons

När beskära samt ta sticklingar från Rhododendron?

Madski
jun 12 2008 / 6 Kommentarer / 1821 visningar

Hejsan

När är det bäst att beskära allt för stora Rhododendron samt när är det bäst att ta sticklingar? Eller eg: går det att kombinera? (Hittar inte så bra i växtlistorna längre där det antagligen står...)

MVH

Madeleine

Kommentarer

Johnny / jun 12 2008 / 14:21

Jag brukar göra beskärningar och ta sticklingar samtidigt i början av juli (under semestern).

Då har man dessutom oftast tid att se till sticklingarna.
Madski / jun 12 2008 / 14:24

Utmärkt tid...Då är även jag ledig. Vad sätter du sticklingarna i? torv? Har du något "rotmedium"?

MVH

Madeleine 

Lotta i Gbg / jun 12 2008 / 17:18
Jag kan ju inget sådant här men mina vänner rhododendronförökarna säger att bästa tiden är på hösten. I början av september kanske. Vissa sorter är mycket enklare att sticka än andra, vissa går bara att ympa. Den allra enklaste är Cunninghams White som säkert går att sticka på alla möjliga tider. Den används väldigt ofta som ympunderlag.
Lena i Torslanda / Zon 1 / jun 12 2008 / 19:34
Japp - tidig höst. Skala försiktigt bort några cm av barken på ena sidan. Stick i ren torv gärna uppblandad med perlit. Genomfukta, trä en plastpåse över. Låt stå ljust inne i ca 18-20 grader. Till våren har du en fin rotad planta att sätta ut.
BeaW / jun 12 2008 / 20:27

Det är helt otroligt! Idag på lunchen pratade jag med min kompis Carro och hon tyckte att om jag ville så skulle man kanske prova ta sticklingar av den rodde som hon har.

Då sa jag att jag skulle kolla på forumet om det gick att ta sticklingar från dem - och vad dyker upp om inte denna tråd!

Men - hur tar man själva sticklingen? En hel kvist som man delar i flera delar? eller bara toppar på väl valda ställen? 

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jun 12 2008 / 22:36

Det finns (förstås!) en hel del att läsa i sålistan. Tyvärr ser det lite råddigt ut här och var, det är gamla länkar som bara blev knas i samband med flytten. Men det är läsvärt ändå.

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/sadd-och-forokning/rhododendron--stickling--av/

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons