Annons
Senast inloggade Kenneth på Söder Magnus i E-tuna Johnny Sørlandet Agneta på kullen z 1
Annons

När klippa ner ölandstok??

ingelagrebo zon 2 Östergötland
mar 08 2008 / 12 Kommentarer / 16335 visningar

Hej! Jag har en fråga om just ölandstok. Vi har en risig häck till grannen och vi ska klippa ner eländet men frågan är när??

Någon som vet???

****Ingela****

Kommentarer

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / mar 08 2008 / 16:15
Våren är nog rätt bra. Då missar man iofs blomningen, men man får rätt snart ny tät grönska som hinner växa till sig bra hela sommaren.
ingelagrebo zon 2 Östergötland / mar 08 2008 / 16:20

Tack för svaret. Då kan vi klippa ner eländet snart jippi!!

***Ingela****

Lena på hörnet / mar 08 2008 / 16:31

Jag klippte min på våren förra året.

Det gick bra, de blommade under sommaren, kanske de blommat mer om jag inte klippt. De var också risiga och såg inte roliga ut. En av dom klippet jag ner rejält och den dog, så var lite försiktig, kapa inte allt ända längst ner.

Ska bli spännande att se hur de blommar i år då jag inte tänkte klippa i dåm.

Men tänkte på en annan sak nu precis innan jag gick in. Går det att dela Ölandstok? Det ser ut som om det vore fler plantor i samma planta liksom. Det ser trångt ut för dem.

Annika i norra Uppland / mar 08 2008 / 16:34

Jag undrar det jag om man verkligen missar blomningen... Vi friserade en av våra förvuxna tokar förra våren/sommaren, min sambo tog bort de översta ca 20 cm med eltrimmer. Token växte en del under sommaren och blommade som om inget hade hänt under sensommaren/hösten. Nu var det ju ingen jättebeskärning vi gjorde, kapar man ner busken så bara 10-20 cm återstår kanske den blomstrejkar totalt?

För övrigt har vi också en risig ölandstokhäck. Den ska snart få sig en omgång...

Annika i norra Uppland / mar 08 2008 / 16:38

Aha, Lena hann svara under tiden och har visst samma erfarenhet av beskärning/blomning.

Vi har även grävt upp några tokar och de har haft ganska kompakta stubbar/rotsystem, även om de varit spretiga ovan jord. Så jag tror inte det går att dela en tok.

Maria i Motala / mar 08 2008 / 17:30

Det där med att dela ölandstok går enligt min erfarenhet alldeles utmärkt. Hade en (gul, gammal sort) som solitär som var ca 50 cm i botten, som skulle grävas upp och kastas. Istället för att kastas så delades den på fem och flyttade från Östergötland till mellersta Finland, och alla bitarna hade börjat växa ordentligt när jag kom dit ett år senare. Dessutom hade vi missat en bit av rötterna (för dem finns det gott om) där vi grävt bort busken, och där tittade det sen upp flera små skott. Så enligt mig så tål i alla fall de gamla gula tokarna vad som helst. Både på gott och på ont ;-)) 

Annika i norra Uppland / mar 08 2008 / 17:43
Ojoj, där ser man. Då får jag vara beredd på att det växer upp nya tokar hos oss i sommar för det finns garanterat en massa rötter kvar i backen. Suckapusta! Varför var tidigare ägare tvungna att vara så glada i tokar? Det fanns ett 20-tal på tomten när vi flyttade hit (nu återstår hälften). De är risiga och fula större delen av året. Inte ens Hoppe Hare tycker om dem och jag förstår honom.
Solgus / Zon 3 / mar 08 2008 / 17:55

Jodå! Visst går det att dela tokar, somsagt åtminstone de gamla vanliga gula. Jag har ca sex stycken i en liten häck som jag har fått som delade plantor.

Nu är de stora och risiga igen så det är dags att både klippa och dela nu i vår.

Inger P / Zon 3 / mar 08 2008 / 19:00

Suck, jag har också ett par gula tokar som jag vill bli av med, i en rabatt. De är gamla, med tjocka stammar, så jag gissar att jag inte orkar gräva upp dem. Jag få göra som med spirean jag hade vi torpet - klippte ner dem till max, och höll sedan efter vartenda litet skott som stack upp. Det tog tre år, sedan kom de inte tillbaka mer.

Och jag som hatar att döda växter, egentligen! 

överbölingen / Zon 5 6 / mar 08 2008 / 19:35

Om man bortser från Inger Ps systematiska mördande så tror jag att man kan göra hur som helst med Ölandstok. Kan förmodligen odlas i asfalt. Samma gäller Rosentry. Grävde upp en på tomten i Östersund.  Slängde den i en säck och ställde den i skogskanten i Böle under ett helt år. Minimalt med jord kvar runt klumpen. nästa vår planterade vi eländet bredvid hundgården för det fanns friska skott. Och nu 5 år senare så växer den för fullt. Tilsammans med en Ölandstok som vi högg isär och petade ner några ynka rotbitar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons