Annons
Senast inloggade ölandsboel zon I Cecil sara i hisings backa Johnny Nilla i Falköping
Annons

När plockar man höst- och vinteräpplen?

Claes Sörmland / Zon 3 (kall)
sep 15 2008 / 12 Kommentarer / 9042 visningar

Jag har ett gammalt Åkerö samt ett nyplanterat Aroma på tomten. Båda bär fina äpplen i år. Men jag blir inte klok på när man skall plocka äpplena. De skall ju ligga till sig och eftermogna före konsumtion. När är det dags och hur vet jag det? Jag inbillar mig ha läst att man skall skörda innan den första rejäla frosten...

Kommentarer

Eva A i Västerås / sep 15 2008 / 12:33

Vinteräpplena ska plockas när dom lossnar lätt och doftar äpple. Det är vad jag lärt mig.

Sen får man väl provsmaka sig fram till när dom är ätmigna, för det är dom inte fast dom är plockmogna.

Citrona Upsaliensis / sep 15 2008 / 12:52
Jag har samma problem. Ett av mina träd med höstäpplen dignar av frukt. Äpplena är inte mogna, men faller av och ligger sen och mognar klart på marken. Jag vill inte att de skall ramla av innan jag hinner plocka dem, men plockar jag nu så är de alldeles för sura. Hur skall man göra? Plocka omogna och låta dem eftermogna i förrådet?
Eva A i Västerås / sep 15 2008 / 12:56

Precis så ska man göra, ja.

Dom är inte ätmogna förrän i kanske november- februari, beroende på sort.

Det är synd att butikerna säljer svensk vinterfrukt i oktober. Det ger svenska äpplen dåligt namn. Dom är helt enkelt omogna då.

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / sep 15 2008 / 14:52

Vi brukar nog (?) plocka i slutet av oktober, för förvaring i jordkällare.  Jag tycker det är jättesvårt med timingen. Om vädret blir för bråkigt så kan man få en massa äpplen förstörda. men det är ofta för varmt i källaren och man vill egentligen ha äpplena ute ett tag till. Många gånger har vi burit upp backar med lådor på balkongen (mus- och snigelsäkert) för att vi ville ha dem ute tills det blir svalt i källaren. Och där kan man förstås överraskas av snö...

Funderar på att testa att ha dem bakom huset i år, i skugga och under takfoten. På lite höjd, och då är det ändå lätt att läga en filt över dem vif behov.

Lotta i Gbg / sep 15 2008 / 21:36
Jag brukar plocka in av mina Amorosa (röd Aroma) från september och framåt. Jag tar med mig hem varje helg  sedan förra helgen. De är goda nu, men skulle kunna hänga längre på trädet. Tyvärr brukar älgarna komma hit och äta upp alla äpplen och då känns det bra att ha hunnit ta del av en del av dem innan de är slut.
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / sep 15 2008 / 23:03

Hm. Jag får väl utveckla den där färdigheten att lukta och känna på äpplena om de är plockmogna eller inte. Det låter svårt.

Men om skörden skall ske i slutet av oktober som Anna antyder så lär det ju bli efter några rejäla frostnätter...

JennyN / sep 16 2008 / 11:15
Man ska kunna lyfta äpple i handen och försiktigt trycka på skaftet med fingret - lossnar det från trädet är det "plockmoget".

OBS! hörsägen - ej testat ännu...
MatsRG / okt 02 2009 / 14:55

Ja det verkar som att man i Uppsala lugnt kan vänta lite med att plocka äpplen i alla fall:-)

http://matsrg.net 

MagganRo / Zon 3 / okt 02 2009 / 20:32
Här gäller det också att komma före älgarna. I år och förra året har vi misslyckats! De äpplen vi har är Aroma, Cox Pomona och Åkerö + James Grieve som är tidigare. De åren vi lyckats, har vi lagt äpplena i Champignonlådor med papper mellan raderna och haft lådorna i ett ouppvärmt hus. De har fungerat ända fram till jul då äpplena tog slut. Jäkla älgar!
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / okt 02 2009 / 20:46

Jag plockade en del av mina förra helgen när de började ramla av i blåsten och så gjorde jag som Gustan Mandelmann och la 4-6 i en plastpåse, sög ur luften och samlade dem i en låda som ska få stå svalt till i november/december. I påsarna finns Ingrid Marie och Silva.

Sen har jag några gamla sorter men de träden ger inte så mycket frukt i år och än så länge verkar de vilja sitta kvari träden.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons