Annons
Senast inloggade Bitte MagganRo Dag Agneta på kullen z 1 Marianne i Knivsta
Annons

Näringsbrist på tomatplantor ?

cinnisen1
maj 13 2011 / 5 Kommentarer / 802 visningar

Några av mina frösådda tomatplantor,som faktiskt vuxit till sig riktigt bra (tillomed blommat) har fått lite gulmarmorerade blad. Tyckte jag blandade i en hel del ko på påse i krukorna,men det var ju ett tag sen förstås. Annars växer de på bra,men är lite orolig för de svagt gula bladen Vad kan det mer vara än ev näringsbrist som man skall se upp med ?

Kommentarer

Inger P / Zon 3 / maj 13 2011 / 22:13
Påsko är inte särskilt näringsrik, märkligt nog. Den dosen är nog slut nu. Ge dem flytande näring, typ Blomstra eller guldvatten.
Bitte / Zon 1 (2) / maj 13 2011 / 22:37
Den är näringsrik. Det är bara det att naturgödsel tar ganska lång tid på sig att omvandlas till näring som tas upp av växterna
mimmi 1 (zon 5-6) / maj 13 2011 / 22:44
måste fråga jag med då... har nyss planterat om mina tomater i stora krukor, hälften ko-på-påse och hälften p-jord...  kan jag dessutom ge blomstra?  eller ska jag vänta ett tag?   vad händer om de får för mycket näring?
överbölingen / Zon 5 6 / maj 13 2011 / 23:10

Intressant. Jag har provat med att slutskola i 20 l hink med ren ko- på-påse. Det har funkat utmärkt. Men om jag satt i planteringsjord har det inte varit någon skillnad. Då och då har jag gödselvattnat i bådafallen.

Förutom gödselvattning så tror jag att en jämn vattning i dränerande kärl ger bästa resutatet. Willabs 20 l hink med hål ca tre cm upp.  

Övervattning är inte bra och inte heller en torrläggning. En fullstor planta kräver minst 2,5 l vatten/dag. Hålen hindrar övervattning.

Plantering i öppen jord, ute eller i växthus har jag inga begrepp om. En granne odlar i jord i sitt växthus. Det tar minst 10 minuter att vattna igenom dagligen vid varma sommardagar. Ca 10 tomatplantor, 5 squash och 8 gurkor. De senare är känslga för blöta runt rothalsen. Det känns lite "kusligt" att sköta det när de är på semester.

William z4 / maj 13 2011 / 23:16

Jag odlar inte tomater själv, men Jag fick lära mig att tomater behöver mycket järn. Tipset Jag lärde mig var, att man skall lägga en rejäl näve med järn spik i en tunna och fyll med vatten. Spiken rostar och av det vattnet skall man vattna tomatplantorna, sedan fyller man på med nytt vatten i tunnan. 

Naturligtvis skall man ha börjat med att rosta spik (järn av något slag) i vintras eller t.o.m. i höstas, men principen är att förse tomatplantorna rikligt med järn. Huruvida järnsulfat kan funka uttalar Jag mig inte, därför att Jag inte vet vid vilket pH-värde tomater trivs med.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti