Annons
Senast inloggade
Annons

Nu njuter jag

Lotta i Gbg
jun 19 2012 / 16 Kommentarer / 120 visningar

Nu är det fint, här kommer några bilder, först en Iris spuria som jag fick som små fröplantor av Rolf för några år sedan, och nu blommar den!

Iris i Sibtosagruppen är så fina, de är otroligt bra irisar som jag inte riktigt förstår varför fler har av. Först 'Sibtosa Wave':

Två andra sorter som är jättebra är 'Sibtosa Queen', rosa, stor  och kraftig, och 'Butterfly Fountain' mindre och vit.

För några år sedanåt sorkarna nästan upp min 'Höhenflug, som då var rejält stor, nu har den äntligen återhämtat sig och börjar se bra ut igen.

och så några andra också. Den tidigblommande dagliljan Hemerocallis 'Earlianna' jättestor och doftar mycket.

och det väldigtr fina humleblomstret Geum rivale 'Leonards Variety' är mer varmt rödrosa i verkligehet,

och så Trollius Alabaster, som jag haft i många år och som jag alltid har haft svårt att få till hyfsade bilder på. Den här blev dock ok.

Kommentarer

Maij i Västerbotten zon 5-6 / jun 19 2012 / 22:51
Ljuvligt vackra Irisar! Humleblomster är jag också väldigt svag för!
oxen (zon 7) / Zon 7 / jun 19 2012 / 22:53

Fina bilder på fina växter ! 

Iris vill inte hos mig tyvärr,har nog för tung lerjord ,synd ! (den översta var ju bara såå fin !)

Trollius alabaster skulle jag vilja ha ,som komplement till dom vanliga "ploppen", som nu börjar slå ut på ängarna tillsammans med midsommarblomstret.

Ja, nu är det njutning på hög nivå i hela vårt avlånga land

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jun 19 2012 / 23:12
Så mycket sommarkänsla, tack tack!
kerstin z 5-6 / Zon 5-6 / jun 19 2012 / 23:43
Alabaster" Trollius trivs  jättebra hos oss, den ska du ha Oxen!
Lotta i Vassunda / jun 20 2012 / 08:19
Finfina bilder som vanligt. Du har så mycket fint...
oxen (zon 7) / Zon 7 / jun 20 2012 / 08:29
Jo kerstin, den fanns hos Horto Green såg jag ! Men det blev ingen beställning dit i år ,men nästa !
Rolf i Västmanland / Zon IV / jun 20 2012 / 11:39

Så fin färg det blev på spurian Lotta, kul! Snyggare än den jag har kvar faktiskt.  Höhenflug köpte jag i våras, så nu hoppas jag att den ska trivas och snabbt bilda stora ruggar.

Har inte riktigt förståss vad sibtosa är, en korsning mellan sibirica och något annat kanske? Northern Pink har jag och den tror jag är en sibtosa. Snygga är de i alla fall.

Bitte / jun 20 2012 / 12:41
Så fina, får kanske göra plats till lite iris, hmmmm
Ingmarie We / jun 20 2012 / 14:12
Klart att du njuter av allt det vackra i din trädgård Lotta! Dessutom inleder du åtminstone  mig i frestelse..... Sibtosorna är mycket snygga.
Vera / jun 20 2012 / 16:43
Njuter också när jag ser dina bilder. Tack.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons