Annons
Senast inloggade Vera Rikke Ninnie i Ramlösa kerstin z 5-6 Lisa H
Annons

Odla i pallkrage? Hjälp sökes :)

Ina
mar 30 2012 / 32 Kommentarer / 6816 visningar

Hej på er! :)

Har just fått upp ögonen för trädgårdspyssel - med allt vad det innebär- sedan jag skaffade hus för nån månad sedan.
Har idag registrerat mig här eftersom jag märkt att det finns mängder med kunniga och intressanta "trädgårsnissar" här och tänkte då passa på att fråga er lite om just hur man skall odla i pallkragar? :)  Jag har googlat halvt ihjäl mig om hur man skall gå till väga, men det finns massor av olika tips, och ännu fler olika tips att välja mellan när jag pratar med kompisar.

SÅ! Jag önskar mig en typ "pallkragsodling for dummies" om det går bra?=) Skall för det första åka och köpa mig några pallkragar, kommer att ha 4 kragar på varandra.
Hur mycket jord, vilken slags jord/gödsel/hur mycket gödsel per låda?
Räcker det att bara ha markduk och jord i, eller behöver man ha stenar i botten som nån slags dränering? Målar alla ni pallkragsodlare insidan av kragarna med linfröolja för längre hållbarhet?

Jag har 100000 frågor! =)

Tack på förhand!

Mvh// Ina

Kommentarer

MiaMi / Zon 1-2 / mar 30 2012 / 13:47

Hej, Ina och välkommen! :) I våra trädgårdslistor, som du kan bläddra i finns det en himla massa matnyttig information om det mesta! Just om pallkragar hittar du en del här:

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/tradgardsskotsel-allmant/pallkragar/

Jag brukar numera fordra alla pallkragar med plast, dels för att jag målar dem och inte vill ha in något märkligt i jorden och dels för att de håller så mycket längre då. Självklart kan du linolja med!

Jord - jag kör alltid med 'ko på påse' som köpejord (den enda av de 'billiga' 5 för 100:-jordarna som brukar vara värda att köpa näringsmässigt) och bottnar med mycket kompostjord. Sedan beror det ju på vad du ska odla? Potatis vill gärna ha lite sandig jord, t ex, har man inte tillgång till sand kan man köpa toppdress... Tycker inte att du behöver ha sten under, men markduk är bra för att slippa rotogräs! Du får säkert en massa andra svar med! Lycka till! 

Tyra i Vaxholm / Zon 3 / mar 30 2012 / 13:51

Bor du runt Stockholm så kanske det här är kursen för dig.

Kurs i pallkrageodling söndagen den 27 maj, i Vaxholm

Välkommen 

Ina / mar 30 2012 / 14:05

Åh, tack MiaMi! :D 

O jisses! :) Ok, hur fordrar man med plast?:) Eller kan man linfröolja istället.. fyller det liksom samma funktion eller så?=)
Jag är verkligen en nybörjare på allt som har med trädgård att göra, så jag ber om ursäkt för mina dumma frågor! =/

Vad kan man ta istället för kompostjord när man inte har det?=) Tar man ko-på-påse över kompostjorden/nån annan likvärdig jord? :)

Åh! Perfekt! Tänkte nämligen ha en "låda" för enbart färskpotatis! *noterar ner toppdress*  Herregud vad mycket att tänka på :D 

Tack supersnälla du för ditt svar!=)

Ina / mar 30 2012 / 14:06
TyrasTrädgård; Attans!! Bor 40 mil ifrån! :( Tack för tipset iallafall! Hade gärna åkt på den kursen annars. =/
MiaMi / Zon 1-2 / mar 30 2012 / 14:11
Det går bra med 'ko på påse' i hela kragen! Onödigt dyrt med specialjord, om man inte ska ha en helt ekologisk odling, då bör man köpa godkänd jord! :)
Harvey / Zon IV / mar 30 2012 / 14:12

Skall du ha fyra kragar hög behöver du nog inte oroa dig för ogräs som tränger upp utan du kan i princip ställa kragarna på gräsmattan och ösa i jord. Har du bara en eller två kragar så kan du lägga tidningar under.

Jag personligen hade nog tagit vanlig matjord första halvan och sedan en eller två kragar med kopåsäck beroende på vad jag skulle odla. Blir många påsar annars. Odlar du potatis så är det ju lättvindigt att spara inte ha jord hela vägen upp så kan du bara ösa över mer sedan=kupning.

Linolja funkar nog bättre än plast skulle jag tro, det blir ju lika fuktigt innanför plasten som utan (träet ruttnar).

Karina Brozinic / Zon 1 / mar 30 2012 / 14:15

Välkommen Ina! Du har kommit helt rätt. 

Jag odlar själv i pallkragar, då vi har en asfalterad innergård mitt i stan. Ska du ha pallkragarna direkt ovan jord/gräsmatta, eller på en pall som jag på hårdgjord yta?

Då solen gassar på mina odlingar testade jag att plasta in mina pallkragar med grov byggplast. Gjorde hål i botten (om pallarna var glesa lade jag först hönsnät i botten). Jag slapp vattna mycket under sommaren, men ångrar mig nu då det varit för fuktigt under vintern. Jag kommer att ta bort plasten.

Något mer än hål i botten för dränering behövs inte. Det fixar jorden själv.

Däremot kommer din jord att sjunka ihop under säsongen och extra mycket om du bara har jord. Där jag kör 4 pallar högt kan man fylla ut med leca eller nästan vad som helst. Ha bara så mycket jordvolym som krävs för dina växters rotsystem t ex 40 cm för perenner. Och använd dyrare kvalitetsjord. 

Odlar du direkt på marken kan även tidningar läggas i botten mot rotogräs, istället för markduk. 

Lycka till!

/Karina 

MiaMi / Zon 1-2 / mar 30 2012 / 14:26
Haha, det där med 4 kragar på varandra såg jag inte! Coolt - det blir ju en väldigt bra arbetshöjd, men desto bättre att tänka på att skaffa billigt material! Om du klipper ris och grenar i trädgården, kan du ju grunda lite med dem också (då har du ju börjat kompostera lite direkt, fast långt ner så inte nedbrytningen stör tillväxten), förutom de andra utmärkta förslagen! Det går åt mååånga säckar mer krag-torn annars! :)
Brewater / mar 30 2012 / 14:36
Hej Ina , får jag rekommendera ett besök i april-maj på Gunnebo slott i Mölndal , de har köksträdgårdar som brukas på ekologiskt manér ( hela Kultur/Naturreservatet är KRAV-märkt ) , jag har läst min hortikulturella utbildning där och älskade ( det mesta )där , ett besök kommer att ge dig mycket tror jag , personalen är oftast villig att svara på frågor och det går att vandrai bäddarna , jag skulle kunna följa med dig om du vill.
Jag kultiverar på odlingslott och försöker använda mig lite grann av det vi lärde oss där. Inte så långt till Göteborg , som du vet  : ) 
Kerstin på Gullesbo / mar 30 2012 / 14:50

Ett tips vad det gäller potatisen: odla inte för tätt :-) Det gjorde jag och då fick de inte riktigt plats & de blev ganska små.

Pallkragar är jättebra. De använder jag för att snabbt göra upphöjda rabatter. Tidningar i botten & sedan på med jord. En krage är 4 påsar jord/gödsel. Efter ett år så plockar jag bort kragen (för att göra en ny rabatt) för då har jorden satt sig. På detta vis kan jag snabbt få ned alla plantor jag får på forumsträffarna :-)

Rekommenderar dig att dyka upp på forumsträffar. I juni är det en stor träff i Botan (Göteborg) och då blir det en hel del byte av växter. Nybörjare har ju inte så mycket att byta med men de brukar åka iväg med en hel del växter ändå :-) I år kommer jag att bidra med betydligt fler & mer rejäla plantor än jag gjorde i fjol.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons