Annons
Senast inloggade Owe J (Slöinge); Eva i Roslagen zon 3 Cecil Solanathome MiaMi
Annons

Odla persika

Kitt / Zon 3
sep 07 2008 / 67 Kommentarer / 3131 visningar

Har funderingar på att köpa persika el aprikosträd. Vill gärna ha andras erfarenhet av dessa. Bor i zon 3

Kommentarer

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / sep 07 2008 / 12:22
varmt och skyddat som spalje eller friväxandes i ett syd-ost läge . har dom blommor och det blir frost så skydda då blommorna och knopparna då dom inte tål frost plus är där inga som vill pollinera så får du själv leka bi . vanligjord ev uppblandat med lite grus då dom inte gillar blötajordar . vattna dom två första somrarna sedan tål dom normal torka . är det extremt torrt så kan du ju vattna . ge dom lite näring på våren och så en gång i juni-juli det brukar räcka . finns en del sorter som ska vara härdiga dock dom sorterna har inte jag , så andra får skirva vad dom tycker om sorterna .
Harvey / Zon IV / sep 07 2008 / 12:50
Jag har en Frost, funkar br mig här i zon 4, trots frost vid blomning osv har den gett frukt varje år förutom i årdå den tog stryk av den kalla påsken. Finns ju Riga oxå, jag hade nog testat den då den skall ge frukt tidigare på sommaren.
Kenneth på Söder / Zon 1-2 / sep 07 2008 / 13:03

Jag har 'Frost', som också tog stryk av påskvintren i år, så jag fick bara två persikor, men JÄTTEgoda!! Normalt brukar jag få nästan hundra persikor.

Årets ena persika....

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / sep 07 2008 / 13:15
alla blommorna frös ihjäl i år på min persika .
tettanifalkoping / sep 07 2008 / 14:03

är det ok att plantera persika nu? eller ska man vänta till våren så kanske den hinner etablera sej bättre?

jag är jättesugen på ett persikoträd och har ju faktiskt ett lite skyddat läge som skulle passa

tettan

Rolf i Västmanland / Zon IV / sep 07 2008 / 14:07

Jag köpte Riga för att den mognar litet tidigare än Frost, men jag ångrar mig, persikorna var inte lika goda som de som har Frost beskriver. Alltså, köp Frost och plantera den så skyddat du kan, spalje behövs inte.

Jag hänger säckväv för stammen på vårvintern för att undvika frostskador på barken.

Den blommar väldigt tidigt så man får nog räkna med att gå med pensel och leka bi.

Aprikos är mycket känsligare, har inte hört någon som lyckats i zon 3.

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / sep 07 2008 / 14:30

Aprikos är nog minst lika härdiga men de blommar ännu tidigare än persikan, och under tio år  kanske det blev några aprikoser ett par år.

Jag skullle plantera på våren. (men skulle nog också frestats att så kärnor nu, med tanke på hur lätt det var, om jag hade plats för fler persikoträd)

Green life / mar 04 2009 / 15:44

Hej!

Jag funderar också på ett persikoträd. Finns det någon som vill sälja kärnor av Persica Frost?

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / mar 04 2009 / 16:07
I augusti kan jag erbjuda kärnor, tror jag, men 'Frost' finns ju i plantskolorna.
Brewater / mar 04 2009 / 17:07

För oss med lite lägre zoner så kan man även köra med de holländska och tyska plantskolornas persiko/nektarin/aprikos-miniträd , funkar hos mig i diffus zon 1-2 men kan kanske gå hos dig om det är en bra zon 3 eller om du har en mkt fördelaktig plats i trädgården.

Min polare i Borås typ zon 3 eller 4 har dock haft problem med att de fryser ner.

De "kontinentala" miniträden har en mängd olika namn och brukar säljas på typ Bauhaus , Hornbach m.m.

Lycka till , som jag för övrigt önskar mig själv då det är första vårsäsongen med miniträden....lycka till Ali.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti