Annons
Senast inloggade ölandsboel zon I Gunilla i Ekeby Johan P Claes Sörmland Lena i Stureby (Sthlm);
Annons

Odla tomater i ampel - hur, sorter

Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3
jan 15 2009 / 16 Kommentarer / 1556 visningar

Hej,
Jag funderar på att tränga in så mycket som möjligt... :-) och till sommaren när jag måste vattna ihjäl mig så ångrar jag mig. Då vår tomt kan räknas till radhusstorlek gäller det att tänka på höjden.
Har sett att det finns ampeltomater till min glädje.

• För att tomaterna ska trivas och även behålla viss fukt, hur stora amplar behövs?
  • Finns det några speciellt bra amplar ngn kan tipsa om? (de flesta verkar så små...)
  • Någon som kan rekommendera goda ampeltomatsorter?

Kommentarer

Helena H. / jan 15 2009 / 12:15

Hen Isbjörnen!

Jag brukar ofta så sorten ´Pendulina´. Har jag inte fel så finns den både röd och orange. Jag sår den för att den är så himla tidig. I en ganska stor ampel brukar jag sätta två små plantor, men det går bra med en också. Tycker att den är jättegod också. Du har säkert längre säsong än jag, så det finns nog fler sorter att välja på för dig. Har jag inte amplar så sätter jag dem ofta i stora sylthinkar och det går också bra. Hoppas att du får fler förslag av någon annan. Lycka till!

Helena H. / jan 15 2009 / 12:16
... och jag menade Hej, inte Hen...(Morr)
ejan / jan 15 2009 / 12:23
Jag har i alla år odlat F1 tomaten 'Tumbler' som jag köpt från Impecta. Den har jag kunnat skörda till midsommar då jag bor i Skåne. Tyvärr är den slut nu och då jag mailade fick jag förslag på två nya sorter som de tagit fram som heter Solanum lycopersicum 'Tumbling Tom Yellow' och 'Tumbling Tom Red' vilka. Du hittar Impecta på nätet - Impecta.se
Monica M zon 4 / jan 15 2009 / 12:51

Totem är en stadig och bra sort tycker jag. Tumbling Tom är också god. I år har jag beställt nya sorten Houndred and thousands.

Jag brukar ta en 4-5-literskrukor och plantera 2 i varje. Har ampeltomater på ett par ställen i trädgåden så man kan ta sig en tomat när man passerar. 

HelenK, Stockholm / jan 15 2009 / 12:56
Jag brukar ha ampeltomat, har oftast haft Tumbler, i en ganska liten kruka på väggen. Jag vill bara varna lite. Jag har bara tomater på väggen och sen höga klättrande tomater. Busktomater odlade i hink äter skatorna upp med förtjusning när dom precis är mogna... Dom kan däremot inte landa på en vinglig pinne som är stöd till en hög tomat. Busktomater har jag fått täcka med blått nät här.
ejan / jan 15 2009 / 13:29
Vilken otur Du haft med skatorna. Jag har en hel de skator här men aldrig märkt att de gillar tomater. Skator är ju mycket nyfikna och har dom bara fått smak på något såär det kört.
Inger P / Zon 3 / jan 15 2009 / 13:39

Jag har odlat Tumbler i många år, den är mycket god. Tomater är väl det enda röda som fåglarna int tar här :-).

En stor ampel är bra. Jag har använt en sån där grön nätampel, bra om det regnar. Men jag har lagt mossa i botten i stället för kokosväven som följer med. Sedan ett ganska stort plastblomfat i botten, så att allt vattnet inte rinner bort. Väldigt välgödslad jord behövs och näringsvattning ofta. Det blir massor av tomater, söta som godis!

Malena i Älvsjö / Zon 2 / jan 15 2009 / 23:38
Jag har odlat Totem som nämns ovan i rätt många år. 2 plantor i 10 liters hink ger plantor som är ca 30 cm höga och ger ok med frukt. I år satte jag 1 i 10 liters, och det var rätt markant skillnad i hur mycket mer den gav. Så den anpassar sig efter vad den får och är tålig och står bra utan stöd. Men hänger inte, så jag undrar hur den är i ampel?
gullvivan (Zon 5) / Zon Zon 5 / jan 16 2009 / 00:41
Bra tråd, jag älskar de små söta tomaterna så det blir säkert lite amplar. Sparar tråden! Tack
BiM / jan 16 2009 / 11:27

Jag tycker Pendulina. Det finns röd, gul och orange. Den är den tidigaste (och också den senaste) av mina tomater och smakar jättebra. Ger alltså tomater lång tid.

Mina Pendulinor odlar jag i svarta, avskurna hinkar som hänger i kedjor. Inte så vackert, men fungerar jättebra. Krukorna är kanske sådär...6 liter? 1 i varje kruka.

Pendulinas växtsätt är hängande. En av de tomatsorter jag inte vill vara utan.

BiM.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti

Annons
Annons
Annons
Annons