Annons
Senast inloggade Ninnie i Ramlösa Anne i Falun Marianne i Knivsta ölandsboel zon I Nilea i Roslagen, zon 3
Annons

Odling i pallkragar

Carlsdal
feb 19 2010 / 15 Kommentarer / 10166 visningar

Vet inte än var jag ska placera trädgårdslandet eller hur stort det ska vara, men vill odla grönsaker ändå så jag tänkte börja i liten skala med odling i pallkragar. Lite som ett mellanting mellan grönsaksland och krukodling ... men jag har lite funderingar.

1) Kan jag placera pallkragen, ev i dubbla lager, direkt på gräs- eller grusyta och fylla på med jord, eller måste jag gräva under också?

2) Är det svårare att hålla lagom blött/torrt i en pallkrage? Jag tänkte, kan de översvämmas vid kraftiga regn eller torka ut fortare om man glömmer vattna?

3) Är det några grödor som INTE lämpar sig för denna odlingsform? Det jag hade tänkt mig var några av följande: ruccola, mangold, rödbetor, purjolök, sparris. Kanske också squash och kronärtsskocka men jag misstänker att de är för utrymmeskrävande för en pallkrage, man får väl max in två plantor. Jag har odlat alla nämnda grödor på friland förr om åren, utom sparris. Fast purjolöken blev inte mer än salladslök vill jag minnas, och kronärtsskockan blev ingenting ... sen läste jag någonstans att den ger skörd först andra året, vilket kanske förklarar saken (andra året hade hag flyttat därifrån).

Tacksam för tips!

Kommentarer

Lena i Torslanda / Zon 1 / feb 19 2010 / 08:41

Det är ett kanonsätt att odla! Du kan ställa pallkragen precis var du vill, direkt på gräset går jättebra. Lägg ett lager tidningari botten, fyll på med bra jord och odla nästan precis vad du vill.

Jorden torkar upp fortare än i en vanlig rabatt men det ä ringen risk för att det blir för blött.

Alla grönsaker trivs jättebra i en pallkrage men som du säger så är det mest lämpat för sånt som håller sig inom lagom storlek som t.ex morötter, sallad, persilja, dill, lök. Sparris behöver massor med plats så den skulle jag inte ha i en pallkrage och inte squash eller kronärtskocka heller. Potatis funkar jättebra.

Helene zon 1 / feb 19 2010 / 10:11

Håller med Lena om att det går att prova det mesta. Du kan titta i mitt album och se hur vi gjorde. Jag lade fiberduk under ,för jag hade problem med kirskål där. och så har jag bark i gångarna mellan lådorna. Tänk bara på att näringen fort lakas ur ,så rejäl gödsling behövs. I år ska det bli hästgödsel. Sedan sjunker jorden också så man får fylla på  rätt ofta.

Bönor och sockerärter går också jättebra.

JanLindgren / feb 19 2010 / 10:30

Hej!

Har du träd i närheten så måste du ha tät plast under lådorna annars tar det inte lång tid innan trädrötterna tagit över odlingen. Jag råkade sticka hål på plasten så nu har jag en massa kvadratmeter som måste tas bort.

MVH

Jan

Malena i Älvsjö / Zon 2 / feb 20 2010 / 08:47

Jag har pallkragar för kryddor, sallad och sommarblommor på min stora singelbelagda framsida. Till en pallkrageodling i dubbel höjd går det åt ca 5 stycken 50-literssäckar med jord. Jag tog 2 st ko-på-påse + 3 st bra planteringsjord (hade ingen egen kompostjord).

Skulle rekommdendera dubbla lager av pallkragar för att få lite mer jorddjup. Tar du enkla lager behöver du nog luckra under. Kvickrot tar sig igenom även odlingsväv, så lägg inte enbart ut det om det finns rotogräs i närheten. Och en sak till; vattna ofta!

Hanna / feb 20 2010 / 09:22

Jag vill också odla i pallkragar...

Helene i son 1, jag kikade i ditt album, ser jättefint ut . Vad är det för pallkragar du har, de ser så höga ut.. Var får ni tag i era pallkragar?

Helene zon 1 / feb 20 2010 / 13:33

Maken fick pallkragarna på jobbet, är dubbelt så höga och lite andra mått. Man kan köpa begagnade någonstans, kommer inte ihåg var , frågan var uppe för några år sedan. Nya är ju  rätt så dyra.

Malena i Älvsjö / Zon 2 / feb 20 2010 / 21:41

Billigast; ring speditionsfirma eller ett lager och fråga om du får köpa.

Enklast; åk till Granngården, de har.

Ulle Q / feb 20 2010 / 22:19

Det gäller bara att tänka på att välja pallkragar som inte har blivit behandlade med något olämpligt, t ex tryckimpregnerade om man tänkt äta det man odlar...och det är ju liksom vitsen :).
De pallkragar man köper på Granngården, vill jag minnas är behandlade med något miljövänligt. Men sen har jag läst om en ny variant som säljs via Hasselfors - jättesnygga, miljövänliga och rejäla....men dyra.

Johanna i Näset / mar 29 2010 / 14:06

Hej!

har en fråga om pallkragar.. Jag har en uteplats med trädäck och en med sten. Funkar det att odla i pallkrage på detta? och vad behöver jag lägga i pallkragen så det funkar.. Ser att en del lägger markduk/väv och sedan jord, skulle det funka?

Tacksam för hjälp!

MVH Johanna

Maria82a / mar 29 2010 / 14:20

Jag har också pallkragar.. men bara till perenner.. Det går att ha dom året runt men då får man räkna med att dom blir lite skeva och färger bleknar föståss..

Jorden brukar sjunka i dom efter ett tag, så man får fylla på.

Jag kör med bara tidningspapper i botten och sedan jord över.. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons