Annons
Senast inloggade Inger P ölandsboel zon I Cecil Claes Sörmland Gunilla i Ekeby
Annons

Önskar att man kunde sätta lökar på våren

Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1
sep 11 2010 / 29 Kommentarer / 2287 visningar

Varje år köper jag på mig tulpaner och krokos, eftersom jag varje vår gör en antecking om "mer tulpaner till rosorna", "fler krokusar i infarten" och liknande. Så köper man lökarna, och sen ska eländet ner...

Kommer just in från en session i rosenrabatten där jag satte 24 Queen of Nights. Det var inte alls kul. Rosorna rivs, jag har ingen aaaaning om var de andra tulpanerna står, och det är trångt och bökigt och man blir rent svettig. Jag trampade på mina campanula och det singlade rosenblad ner i håret på mig från de som fortfarande blommar. Fast det var kanske ganska poetiskt...

Det hade varit SÅ mycket lättare på våren när de andra växterna är nervissnade, rosorna klippta, och man kan se var de andra lökarna finns.

Hur gör ni?

Kommentarer

IngridW / sep 11 2010 / 18:15

Jag HATAR höstarbete! Ja, i stort sett alltså. Petar ner några lökar, glömmer var jag har satt dem, och sen äter rådjur och hare upp dem - och jag MÅSTE sätta nät... Jag har också tänkt mig tulpaner i rosenrabatten men där finns några allium som jag säkert kommer att skada..

Men man ska inte bara gnälla - det har varit en underbar höst, ganska kalla nätter och helt vindstilla morgnar med sol och precis lagom varmt.

Renate zon 4 / sep 11 2010 / 19:08
Jag älskar höstarbete i trädgården,jag håller på för fullt,men plantera lökar HATAR jag.Tulpaner sätter jag inte längre,men jag köpte några lökar när vi var i Sofiero och de är planterade.Man kommer ja aldrig ihåg var lökarnar finns.Det är alltid några som skadas när man sätter nya.Några lökar till blir det säkert,även om jag inte gillar att sätter de.Det är så fint på våren.Jag hatar vårarbte i trädgården därför gör jag så mycket som möjligt nu så länge vädret är fin.Sedan går jag och trädgården i ide.
Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1 / sep 11 2010 / 19:12
Ändå VET jag att jag kommer hem med minst 24 QoN till eftersom de säljer dem i Netto för 8 :- för 6 lökar. Det kan jag inte motstå.
Jazzy z 1 / sep 11 2010 / 21:40

Jag har i lämplig vinkel fotograferat lökarna i rabatterna när de är uppe för att kunna lura ut var de står när de inte syns. Försökte först markera ut dem med små pinnar men dem drog lillkillen upp.

bärfisen / Zon 3-4 / sep 11 2010 / 21:46
Jag älskar lökplantering! Så olika det kan vara.Jag går och myser åt det ljuva som kommer upp efter vintern.Men det är klart...jag har inte så mycket som sitter i rabatterna och inga blommor som rivs-än! Ska köpa Climbing Bonica i sinom tid.Då kanske jag svär över taggar !
Harvey / Zon IV / sep 11 2010 / 21:51
Hatar höstarbete jag med. Förra året köpte jag lite lökar, men dom kom aldrig i jorden. Iår har jag inte hittat något intressant, men har en halv ica-kasse med tulpanlökar plockade på skolans kompost i våras (dom odlar snitt-tulpaner och kastar lökarna sedan). Får vi se om jag får dom i jorden...
anchin / sep 11 2010 / 22:48
Klämmer jag inte ner några lökar på hösten ångrar jag mig gruvligt när våren kommer. Idag satte jag ner krokuslökar och några vita påskliljelökar, men det går ju an när det bara är några stycken och inte säckavis! Dessutom var det skönt väder! :-)
Vera / sep 11 2010 / 22:52
Jag väntar OTÅLIGT på Odlas lökar. Vill ha dem snarast...
Mariehem i Skåne z 1-2 / sep 11 2010 / 23:06

Älskar vårlökarna, som är det första som blommar i trädgården. Ändå så hände det förra hösten att jag köpt litet för många och inte hann plantera alla tulpaner. Då låg kvar i sina påsar i vårt kalla uterum.

När våren kom och det tinade i rabatten, så planterade jag dem snarast. DE GRUPPERNA  BLEV ÅRETS FINASTE TULPANER! Speciellt märkligt var att bladverket var så fint, inte en prick! Det var likadant på alla de här vårplanterade grupperna.

Vet inte om det fungerar alla år  - vi hade ju en märligt lång, kall och våt vår, så det kanske var anledningen.

Småländskan zon 3-4 / sep 11 2010 / 23:08
Kan man inte plantera ner lökkorgar i pallkragar och flytta dem till våren???
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons