Annons
Senast inloggade Johnny Ninnie i Ramlösa Rikke MarieKristina zon 4-5 Vera
Annons

Plantagen och Blomsterlandet...

pyrola / Zon 3/4
maj 06 2011 / 27 Kommentarer / 1786 visningar

Vi har besökt ovanstående plantshopar idag, och jag undrar lite över hur de tänker... Totalt ohärdiga plantor bland perennerna. Kryddsalvia som kallas stäppsalvia. Stäppsalvia bland kryddorna. Ofta ingen härdighetsangivelse på vedartade växter, och de kan inte få fram någon när man frågar. Ok, visst, det mesta _är_ härdigt, och det mesta _är_ härdighetsmärkt, men jag tycker på något vis att det är en självklarhet att allt ska vara det. Eller att det åtminstone ska finnas någon härdighetsbekräftelse någonstans inom butikens gränser.

Sedan att de säljer ogräsartade perenner för 60 kr styck, det är bara fascinerande. Och bra, för då kanske jag kan sälja samma sorts perenner för 20 kr styck på en växtmarknad utan att skämmas =) Fast med en varning, för jag är gärna ärlig med vad jag prackar på folk.

Jisses vad jag saknar Ulva Trädgård!

Kommentarer

octachoron / Zon 4 / maj 06 2011 / 19:18

På den lokala Plantagen så säljer de just nu minst två olika sorters klematis Montana som max är härdig upp till zon 2 och detta är ju i zon 4. För att inte tala om blåregn!

Det som gör mig irriterad är att de glatt skriver att alla dessa är härdiga till zon 4.

Dock så är Blomsterlandet väldigt välskött här så där har de en lokal genomgång av vad som är och inte är härdigt här. De var väldigt irriterade i förra veckan då det dök upp en massa klematis som de inte beställt och inte visste något om.

mimmi 1 (zon 5-6) / maj 06 2011 / 19:26

jättetråkigt, det är vad det är!  på plantagen i Umeå (zon 5) säljs massor med zonangivelse 2-3 bl.a  och det kallar jag verkligen uruselt!  Jag frågade förra sommaren varför dom överhuvudtaget säljer sådana växter här ? och dom svarar mej, att folk handlar ju, så varför skulle vi inte ta hem?

och att det minsann finns massor med kunder som har vinterträdgårdar (inglasade uppvärmda uterum!!)och dom klarar ju lsådana växter!

men hallå...  jag vill mena att det finns massor med kunder som inte har en aning om vilken zon de odlar i, och dessa blir grundlurade av alla vackra växter, som med all  sannolikhet inte klarar sig till hösten ens...

Bo / maj 06 2011 / 19:30
Ja, de där kedjorna är väl lite si och så, men det bästa är att man ju vet det redan när man kommer dit! ;) MEN.. sen ibland kan man hitta en del speciella växter faktiskt! Verkar som de har kommit dit av misstag på nåt sätt!!?? T.om på Bauhaus har jag hittat lite ovanligare sorter!
mimmi 1 (zon 5-6) / maj 06 2011 / 19:33
javisst är det så...  annars gick man ju aldrig dit!!  dom har fina plantor med, men det är det där "luriga" som jag inte gillar...+ att dom inte har kunnig personal... vet ingenting verkar det som!
pyrola / Zon 3/4 / maj 06 2011 / 19:42

Ja, Plantagen hade faktiskt en Dryas och några fina sockblommor som jag funderade på att köpa. Men de var så vansinnigt dyra, så det blev inget. Det är bara "ogräsen" som kostar under 60:-.

Undrar förresten om Plantagen fortfarande har den där grejen med att man kan byta in gamla Plantagen-krukor mot perenner... För isåfall finns det ju anledning att åka dit och "köpa" sockblommorna för fyra blåa krukor styck! För när de var nya, och växterna var ganska billiga, då handlade vi rätt mycket där. Och krukorna finns ju kvar, och det är ingen som vet hur gamla de är, inte ens vi =) Måste undersöka det.

pyrola / Zon 3/4 / maj 06 2011 / 19:43
Jag ska förresten tillägga att Blomsterlandet inte hade lika mycket felaktigheter och ohärdiga perenner. Men på den vedartade sidan var det svårt ibland.
Ingmarie We / maj 06 2011 / 19:45
Ibland kan man faktiskt fynda både på Plantagen och Blomsterlandet. Hur många forumister köpte inte Rh. Schneekrone och andra yakushimanhybrider på Plantagen förra året? I år säljer båda kedjorna också rhododendron för 99 kronor. Rosa rhododendron icke namngivna, röda icke namngivna, vita etc.etc. Varför blir man så förbannad för det????? Skall jag köpa något, så vill jag vill veta vad jag köper.
Ginny / maj 06 2011 / 19:47
Jag tycker Plantagen i Helsingforsområdet är ganska bra, de har inte många ohärdiga växter. Clematis Montana har jag sett, men den har jag ramlat över på andra ställen ockkså. Jag tycker det går bra att handla där om man är lite växtkunnig. Fynd kan man göra ibland. Kedjor är kedjor på gott och ont. 
gullvivan (Zon 5) / Zon Zon 5 / maj 06 2011 / 19:50
Jag har inte varit på någotdera ställen i år men förra året blev jag irriterad över vilka hejdlösa priser de har på helt vanliga växter (plantagen) Och som du säger Pyrola, på sånt som trädgårdsägare oftst slänger för de har för mycket av det...
( å andra sidan lär de ju bara få sälja det en gång.. )

Måste tillägga att jag älskar de flesta ogräsartade perenner bara de är på rätt ställe.

Tråkigt att höra att även Plantagen och Blomsterlandet "lurar" kunder som inte har kännedom om härdighet att omedvetet köpa sådant som inte klarar zonen. Sen tycker kunden att de är usla på trädgård när det inte överlevt vintern, fast de egentligen inte gjort något fel mer än att litat på ovanstående ställen.

Tacka vet jag riktiga handelsträdgårdar/Plantskolor m kunnig personal!
Bo / maj 06 2011 / 20:08
Jo det är väl där det brister. Vid ett besök på Plantagen var det en kvinna som frågade tjejen i kassan om lukt och bondpion var samma sak. Jag vet inte sa hon i kassan.... men jag kan ringa och fråga. När hon hade pratat klart sa hon " Ja det är det!"
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons