Annons
Senast inloggade explorika Johnny Agneta på kullen z 1 Kenneth på Söder katarinah Z3
Annons

Plantera granhäck nu?

Harvey / Zon IV
feb 10 2008 / 10 Kommentarer / 2426 visningar

Ja, kan jag börja gräva upp granplantor och sätta som häck nu eller bör jag vänta tills det är vår på riktigt?

Kommentarer

noranettan / feb 10 2008 / 10:27
När vi har satt våra granhäckar har det varit när tjälen helt gått ur marken - oftast i april. Så det kanske kan vara fiffigt att vänta lite till.
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / feb 10 2008 / 10:32
Gräver ni upp självsådda "skogsplantor" till häcken? Blir det en ok häck av det? Jag har mina funderingar på en granhäck på norrsidan mot gärdet.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / feb 10 2008 / 11:30

Man kan ju börka med att gräva och förbereda växtplatsen åt granplantorna nu. Jag ska strax ut och förbereda där jag vill peta ner en tallplanta. Men jag väntar lite med själva flytten.

Till Claes: Vi har grävt upp småplantor i vår skogsbacke och planterat på leråkern. De har utvecklat sig till jättefina välvuxna granar. Även granar som verkar undertryckta och med ett kompakt 'förkrympt' växtsätt har blivit ståtliga när de fått smaskig jord. Fast vi har inte klippt, så häck blev det inte.

Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / feb 10 2008 / 11:56
Låter ju bra! Då skall jag nog anlägga en stump granhäck på norrsidan med hitteplantor. Vägverket och Banverket får bjussa.
Harvey / Zon IV / feb 10 2008 / 13:51
Nu har jag faktiskt varit ute och börjat med mina granhäckar. Halva våran tomt är full av småplantor, (dom stora har vi kapat ner), jag vill ju absolut inte ha en granplantering på tomten, men granhäckar är ju fina när man bor såhär i skogen. Lätta att gräva upp var dom oxå, många växte nämligen på beget, och tänk vad fint man kan göra berget sen. Dessutom har jag beställt röjning i skogskanten, då kanske granplantorna ryker om jag inte har tagit dom. Bara det inte blir långvarig tjäle nu så.
noranettan / feb 10 2008 / 15:26

Vi använder bara "hittegranar". Jag brukar kolla med vägverket och jag har hittills aldrig fått ett nej. Jag har tagit säckvis med smågranplantor till våra häckar. Här är vår norra häck i infarten.

Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / feb 10 2008 / 15:31
Det ser ju mycket lovande ut må jag säga. Nu är jag verkligen övertygad om naturplantornas förträfflighet!
Harvey / Zon IV / feb 10 2008 / 16:42

Hörrdu noranettan, hur lång tid tar det innan häcken blir så fin? Fast det beror väl på hur stora plantor man tar, jag tog sådana som var kanske 30 cm och satte 3 per meter. Nu har både barnen en granhäck (nåja om några år) och en 10 meter lång häck vid grönsakslandet. Det gick så fort att jag såg flera ställen till där jag skulle kunna tänka mig granhäck. Sedan blir det avenbok runt parkeringar och annat trist som skall gömmas.

noranettan / feb 10 2008 / 18:14
Jag har tagit i den storlekn också ~30 cm. En fullt uppvuxen häck som är närmare 2 meter ganska precis 10 år. De granhäckar vi har som går ner i trädgården är bara i axelhöjd och då behöver man inte vänta så länge.
Åsa Hh / Zon 3-4 / feb 10 2008 / 19:56

Hur agerar rötterna från granar som man har till häck?

Breder de ut sej eller håller de sig neråt?

Jag ska absolut göra en efter att ha sett era fina häckar, ja alltså granhäckar  ;-)

Åsa 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons