Annons
Senast inloggade
Annons

Plantering under en gammal en

Annika
aug 01 2012 / 9 Kommentarer / 71 visningar

Ni här innehar ju en helt fantastisk trädgårdskunskap! Så nu ber jag er om lite hjälp. JAg har rensat upp under en gammal en säkert 40-50 år gammal. Jag har klippt/sågat grenar så att jag kan stå rak utan att få barr. nu tänkte jag plantera här. men först måste jag väl jordförbättra? Men hur klarar sig enen då? Har ni några förslag på växter. gärna lite högre växter för utsikten bakom är inget att skryta med. (en björkåker).

Med hopp om hjälp: Annika i Arkelstorp Nordöstra skåne. 

Kommentarer

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / aug 02 2012 / 01:47
Du kan nog mylla ner en del hästgödsel utan att det gör enen något, och även bygga på lite uppåt med lämplig jordblandning. Utan att veta så skulle jag testa med 10 cm nedmyllning, och sen bygga uppåt 10 cm. Då tror jag rätt många perenner kan trivas där.
Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3 / aug 02 2012 / 09:10
Ja, lägga på ny jord som Anna skriver är nog ett måste, det skulle jag tänkt på här
Har testat en del att plantera men ingenting trivs
Någon sa att jorden runt enarna innehåller terpentin, kan det vara orsaken ? ? ?
Kenneth K i Göteborg / aug 02 2012 / 09:44
Mitt tips är att under en gammal en kan man i princip inte odla något. Där är det torrt och utsuget och jorden är sur av gamla förmultnade barr. Att bygga på med tjocka lager med ny jord som skulle behövas är troligen dödsstöten för enen. Om man har fina välväxta enar i trädgården gör de sig allra bäst som solitärer i ensamt majestät.
Annika / aug 02 2012 / 10:08

Ja det var ju det med välväxt... Nertill var den så risig o tråkig så nu tröttnade jag på den. Upptill är den fortfarande fin, så jag vill ju inte döda den. Men jag får nog testa o göra som Anna säger. men visst jag kanske ska ha växter som trivs i sur miljö. några tips?!

H annika

Kenneth K i Göteborg / aug 02 2012 / 10:25

Det finns en hel del som trivs i sur jord men inte om den samtidigt är torr och utarmad.

Om du inte tycker att enen är fin så tycker jag att du skall ta bort den. Då kan du jordförbättra och plantera vad som helst. Ett alternativ, beroende lite på hur enen ser ut är att såga bort det gröna och låta stammarna vara kvar och bilda underlag för trevliga klängväxter, exempelvis kaprifol eller klematis. Så har jag gjort på flera ställen med fula och olämpligt placerade gamla enar. Det behövs jordförbättring och kanske lite extra klätterhjälp i form av trådar - ialla fall inledningsvis. Några år kan det ta innan stammarna helt täckts men på lite sikt kan det bli riktigt fint.

Marianne i Knivsta / aug 02 2012 / 10:28
Jag har ett tiotal gamla bredväxande enar i min lilla bit blandskog av tall, ek och björk, som gör det väldigt mörkt här och var. Jag har mest rododendron under dem, med lingon, skvattram, myskmadra, japansk skogsvallmo, vita löjtnantshjärtan, hosta, olika ormbunkar, krolliljor, fotblad, lungört, skuggbräcka, kaprifol, vintergröna, jätterams, julrosor, mm, som underplantering. Slyet, som är enda lite högre växter här, bstår av Rosa dumalis, nyponros, vit pimpinellros, förvildade oxbär, rönn och häggmispel.  
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / aug 02 2012 / 11:01

Vad säger att jorden måste vara så utsugen under en en? Enar växer ju långsamt och är väl inte speciellt "glufsiga" när det gäller mat och vatten? Snarare aså att de kan fördra torr mark och att vi ofta ser fina enar på riktigt mager mark. Om man mumsar till jorden utan att för den skull lägga på så mycket att enens rötter skadas så borde väl både en och andra inte alltför krävande växter kunna samsas?

Annika hur verkar jorden vara under just din en?

Eva A i Västerås / aug 02 2012 / 12:22

I den torra utsugna jorden under en rätt lågväxande bergtall planterade jag sandnejlikor, sedum och andra riktiga torrväxter. Dom trivdes alldeles utmärkt. pH var tydligen mindre viktigt än torrläget. Inte var det särskilt soligt heller, på norrsidan om huset under tallen.

Planteringen var egentligen tillfällig, tills jag skulle få ordning på den rabatt jag tänkt för dom fådda växterna, men den blev permanent för den blev så fin. Jag hade dessförinnan försökt med en massa surjordsväxter som bara vägrade växa där.

Annika / aug 04 2012 / 22:23

Hej ursäkta dröjesmålet. det är ju semester... 

Jo Anna jorden eller växtligheten runt enen är Tuja häck precis söder om stengärdsgård precis öster om (0,5 m). en brunn precis intill men växtligheten jaa rabarberplanta i hyffsat skick och faktiskt nysatta syrenbuskar intill (2 år) som verkar ta sig hyffsat. ogräset undertill är förkrymta nässlor och något sorts gräs. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons