Ni här innehar ju en helt fantastisk trädgårdskunskap! Så nu ber jag er om lite hjälp. JAg har rensat upp under en gammal en säkert 40-50 år gammal. Jag har klippt/sågat grenar så att jag kan stå rak utan att få barr. nu tänkte jag plantera här. men först måste jag väl jordförbättra? Men hur klarar sig enen då? Har ni några förslag på växter. gärna lite högre växter för utsikten bakom är inget att skryta med. (en björkåker).
Med hopp om hjälp: Annika i Arkelstorp Nordöstra skåne.
Varför vill du anmäla?
Din anmälan är nu skickad. Tack!
Ja det var ju det med välväxt... Nertill var den så risig o tråkig så nu tröttnade jag på den. Upptill är den fortfarande fin, så jag vill ju inte döda den. Men jag får nog testa o göra som Anna säger. men visst jag kanske ska ha växter som trivs i sur miljö. några tips?!
H annika
Det finns en hel del som trivs i sur jord men inte om den samtidigt är torr och utarmad.
Om du inte tycker att enen är fin så tycker jag att du skall ta bort den. Då kan du jordförbättra och plantera vad som helst. Ett alternativ, beroende lite på hur enen ser ut är att såga bort det gröna och låta stammarna vara kvar och bilda underlag för trevliga klängväxter, exempelvis kaprifol eller klematis. Så har jag gjort på flera ställen med fula och olämpligt placerade gamla enar. Det behövs jordförbättring och kanske lite extra klätterhjälp i form av trådar - ialla fall inledningsvis. Några år kan det ta innan stammarna helt täckts men på lite sikt kan det bli riktigt fint.
Vad säger att jorden måste vara så utsugen under en en? Enar växer ju långsamt och är väl inte speciellt "glufsiga" när det gäller mat och vatten? Snarare aså att de kan fördra torr mark och att vi ofta ser fina enar på riktigt mager mark. Om man mumsar till jorden utan att för den skull lägga på så mycket att enens rötter skadas så borde väl både en och andra inte alltför krävande växter kunna samsas?
Annika hur verkar jorden vara under just din en?
I den torra utsugna jorden under en rätt lågväxande bergtall planterade jag sandnejlikor, sedum och andra riktiga torrväxter. Dom trivdes alldeles utmärkt. pH var tydligen mindre viktigt än torrläget. Inte var det särskilt soligt heller, på norrsidan om huset under tallen.
Planteringen var egentligen tillfällig, tills jag skulle få ordning på den rabatt jag tänkt för dom fådda växterna, men den blev permanent för den blev så fin. Jag hade dessförinnan försökt med en massa surjordsväxter som bara vägrade växa där.
Hej ursäkta dröjesmålet. det är ju semester...
Jo Anna jorden eller växtligheten runt enen är Tuja häck precis söder om stengärdsgård precis öster om (0,5 m). en brunn precis intill men växtligheten jaa rabarberplanta i hyffsat skick och faktiskt nysatta syrenbuskar intill (2 år) som verkar ta sig hyffsat. ogräset undertill är förkrymta nässlor och något sorts gräs.
Kan du motstå dessa urläckra vildpelargoner? Allt om Trädgård erbjuder ett paket med fyra olika lättskötta kvalitetspelargoner upp till 30 % rabatt på ordinarie pris.
Nu upprepar vi förra årets succéresa till Toscana. Med ett uppdaterat program har du nu möjlighet att uppleva Toscanas ljuvliga trädgårdar, underbara landskap, pittoreska stadsmiljö och kulinariska kök tillsammans med Allt om Trädgård.
Noga utvalda produkter av redaktionen med premiumpriser för våra prenumeranter.
Hur funkar urban odling? Vi odlar för hälsa, miljön, biologiskt mångfald och försköning av grå platser. Vi odlar på små ytor, i container, på vertikalen, och ibland på lånade ytor. Du behöver inte ens bo i stan för att delta i diskussionerna. Urban odling berör alla.
Res med Allt om Trädgård på en drömresa till New York! Upptäck stadens gröna sidor, som det upphöjda gröna stråket the High Line, takodlingar med grönsaker, berömda parker, men också det klassiska New York med shopping och sevärdheter.