Annons
Senast inloggade Eva i Roslagen zon 3 katarinah Z3 ölandsboel zon I Ninnie i Ramlösa Kenneth på Söder
Annons

potatis-pallkrage-gräsklipp

ria
jun 08 2006 / 3 Kommentarer / 214 visningar

Jag har några pallkragar över. Jag har en sambo som vill gräva potatisland. Jag har en kompis som har lagt sättpotatis på komposten med gräsklipp och fått fina, jordfria potatisar. Vi är redan några dagar in i juni. Pallkrage, gräsklipp och potatis - går det ihop sig? Hur gör man då i så fall? Vi är redan oense om hur man sätter potatis på vanliga sättet (Han - 40 cm ner i marken och inget mer. Jag - ytligt och kupning vart efter = jobbigt, jordigt och platskrävande = attraktivt med gräsklipp som blir lättare att jobba med); Får studera trädgårdsböckerna lite mer ingående, men det är lättare med svar här. Och så skulle vi ju inte jobba så hårt i trädgården i år, var det ju!!! /Maria

Kommentarer

Marlene Österbotten Fi / jun 08 2006 / 17:40
Absolut inte 40 cm djupt, då tar det nog jätte länge innan den kommer upp, om den överhuvudtaget kommer upp. 5-10 cm skulle jag säga och kupa vartefter. Om pallkrage och gräsklipp vet jag ingenting
Bittan / jun 08 2006 / 18:01
5-10 cm ner i jorden och sen när potätera har stuckit så på med gräsklipp vartefter de sticker. Ogräsfritt och jättefina potäter får du.
ria / jun 08 2006 / 19:46
Låter lika behändigt som jag tänkt mig :-); Hur många i en helpall och hur tätt, tro? Jord i botten, alltså? Hur djupt? Eller går det med gräsklipp från början? Kan ju som sagt inte detta med potatis alls, tror mig bara komma i håg hur pappa gjorde när man var liten. Man groddade knölarna på fönsterbrädan också? Hur länge?
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December