Annons
Senast inloggade Anette på Solbacken metajo Marianne i Knivsta KarinSKARA Owe J (Slöinge);
Annons

Rödbladiga träd hela sommaren?

Anna NV Uppsala / Zon 3-4
maj 15 2008 / 23 Kommentarer / 4451 visningar

Jag älskar rödbladigt, men tyvärr är det inte alla röda träd och buskar som bekänner färg hela sommaren. Många är läckert röda på försommaren men blir mer brunmurriga på sensommaren. Till exempel dessa skönheter:

Röd ormhassel

Blodhassel (fast någon enstaka behåller färgen hyfsat)

Den rödbladiga katsuran blir mörkgrön ganska så snabbt tyvärr

Blodboken och den finska rödbladiga björken börjar i grönbrunrött, men rätt snabbt får de sin riktiga färg. Björken behåller den sen hela sommaren, medan boken kan blekna lite.

En som gör tvärtom är schuberthäggen. Den börjar i ilsket limegrönt, och slår tvärt över på högsommaren, och ser inte klok ut under övergången. Men på hösten är den underbar!

En som verkligen håller stilen hla sommaren, mörkt mörkt rött, är blodlönnen Royal Red. Inget velande här inte!

Sen har vi ju de japanska lönnarna, Diabolo, röda perukbusken och röd berberis. De håller röd färg nästan hela sommaren, men här handlar det mer om buskar än om träd.

Svartplommonet är en annan favorit, fint vinröd hela sommaren. Men jag har fått för mig att den inte blir så stor?

Vilka är era rödbladiga favoriter? Förr trodde jag att det var få rödbladiga som klarar min zon, men det stämmer ju inte riktigt. Det finns en hel del, härligt nog. Av dessa tror jag det är Schuberthäggen som är den härdigaste, zon 6-7 nånting tror jag.

Kommentarer

Susanne i Gläntan / maj 15 2008 / 09:44

Jag har inte mer en en rödbladig buske i min trädgård och känner att det måste det bli ändring på. Tycker dom är jätteläckra med det rödbladiga.

Här är en bild på min japanska lönn, den har precis börjat slå ut bladen.

Och en favorit som jag måste köpa är blodplommon, den här är min mammas

Ingmarie We / maj 15 2008 / 09:58

Mycket intressant tråd Anna! Jag följer den med spänning.

Det enda jag kan bidraga med är en uppstammad perukbuske (skall bli ett litet träd) som just fått besök.

Inger R, Zon1-2 / maj 15 2008 / 10:09
Den rödbladiga perukbusken är underbar och håller färgen hela sommaren. Har klarat vintern bra här i Trosa.
Inger R, Zon1-2 / maj 15 2008 / 10:12
Hjälp!!!! Redigeringsknapp igen!!! Jag menade rödbladigt JUDASTRÄD. Rödbladiga perukbusken stannade på gotland o vi har inte skaffat nån ny än.
Åsa Hh / Zon 3-4 / maj 15 2008 / 14:34

Schuberthäggen är precis inhandlad, den är ju inte så fin nu precis men nu vet jag vad jag har att vänta, YES!

Du har många fina rödbladiga Anna, jag kommer att härma dig framöver då vi bor i liknande zon. Har du kvar ditt album med rödbladiga växter? 

Ingmarie We / maj 15 2008 / 14:35
Finns de här träden/buskarna på trädgårdslistan? När jag sökte svartplommon alldeles nyss, hamnade jag på helt annat ställe,,,,,,,,,,
Maria i Motala / maj 15 2008 / 15:18

Herregud så läckert. Vilket smörgåsbord! :-)

Jag har bara en liten fjuttig japansk blodlönn som inte trivs. Planterat juni-06 (krukodlad), flyttad mitt i förra sommaren pga översvämning. Nu är det bara blad på två tunna grenar... Stackarn.

Förfrågan: Kan inte ni som har gul/limebladigt (kan ju även göras med variegerade) även bjuda på ett sådant smörgåsbord så man får fler läckerbitar att lägga till i önskelistan. Som några gjorde i rosforumet, fast med höjd också... det var skoj att läsa. Eller har ni gjort det tidigare kanske. Försökte söka på bladfärg i listan, men... 

Tack för de här godingarna i alla fall! Riktiga mumsbitar allihopa!

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / maj 15 2008 / 15:32

Ingmarie, en del av dessa finns i busk- och trädlistan. jag skickade en omgång bilder och text till Malin också för några månader sen. Det hette ju att hon skulle kunna lägga in bilder. jag har kollat sporadiskt då och då (men inte systematiskt) men har inte sett något tecken på att mer bilder kommit in i listan. Otroligt spännande med uppstammad perukbuske också. jag har ett par Grace, och de är ju som små träd, men de är ju inte lika maffigt röda tyvärr.

Maria, vilken bra idé med gulbladig tråd också. jag kan börja vid tillfälle om ingen annan gör det, men jag har inte lika mycket gulbladigt.

Åsa, jodå jag har kvar mitt rödbladiga album, och även alla andra skokartonger/leksaksalbum.

ölandsboel zon I / Zon I / maj 15 2008 / 16:35
Katsuran har ju helt otroliga blad! Min Cercis "Forest Pansy" har precis börjat spricka o är så söt.
Monica z 4, Nässjö / maj 15 2008 / 18:44

Den här tråden har jag sparat för jag älskar också rödbladigt. Inget träd har jag än så länge men en buske, smällspirean ´Diabolo´. Och ang. den så kan jag ge tipset att plantera den soligt, då behålls den röda färgen bäst. Jag flyttade min förra året till ett halvskuggigt läge och nu är den mer brun-grön än röd, tyvärr.

Och lite OT så måste jag få berätta att mina stickling som jag tog av blodhassel förra året har börjat knoppas. Hurra!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons