Annons
Senast inloggade Vera Helena i Vänersborg Bitte boman zon 2-3 Inger P
Annons

Rönnsumak?

dyermaker
mar 10 2011 / 1 Kommentarer / 262 visningar

Efter tio år i lägenhet, och ett år med en särbos trädgård att greja i, har jag nu blivit med egen trädgård. "Spännande" är ett understatement...

I år får jag ju mest försöka hålla fingrarna i styr och se vad som kommer upp, och var. Men tre förfärliga gröna grejer av tuja-typ (vilket jag avskyr) ska få skatta åt förgängelsen och ett par av tingestarna ska ersättas med två rönnsumak. Jag undrar var man köper dem? Jag har faktiskt inte sett dem på några handelsträdgårdar/trädgårdsbutiker häromkring (sydöstra Småland). Och när de lämpligast ska planteras?

Kommentarer

Annika i norra Uppland / mar 10 2011 / 21:53

I Uppsala har jag sett rönnsumak hos Plantagen så kolla i din närmaste Plantagenbutik. Om de inte har den hemma vanligtvis kan de säkert ta hem åt dig. Annars så finns det säkert nån i trakten du kan få rotskott av. Rönnsumak är nämligen mycket lättförökad m.h.a. rotskott. Jag älskar verkligen rönnsumaken men det finns måste som avskyr den också, just p.g.a. rotskotten. Den är ju rätt så flitig med att skjuta rotskott så man bör inte sätta den alltför nära t.ex. en perennrabatt eller nåt annat ställe där det kan vara svårt att hålla efter rotskotten.

Plantera kan du göra när som helst under vår/sommar/höst.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons