Annons
Senast inloggade Johnny Berit A i Gnesta Anette på Solbacken Ing-Marie i Finnerödja z 3-4
Annons

Skrämma bort skator, går det ?

Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3
jun 15 2011 / 26 Kommentarer / 6368 visningar

Här har skrivits om att skrämma både katter och sorkar men vet någon något om att få bort skator ?
De har tagit över trädgården och ser ut att äga den, spankulerar fram och tillbaka och pickar i sig, jag vet inte vad de hittar.
Är så trött på dem och deras eviga kraxande - h j ä l p !!

Kommentarer

Gunnel på sydkusten / jun 15 2011 / 10:00
Tyvärr är det enda jag vet om saken, att talesättet här omkring är, att om man lyckas få bort skatorna kommer kråkorna i stället.
Bo / jun 15 2011 / 10:08
Det ger olycka att bli oväns med skator! Det sa min mormor iaf! "Låtsas som om de inte finns och titta de inte i ögonen pojk!" Det är underjordens fåglar!! Och jag har lytt det rådet förstås!! ;)
Cacki / jun 15 2011 / 10:31
Vet inte men vad du än gör, börja för allt i världen inte kraxa tillbaka bara! ;) Sånt triggar ju bara vet du väl. Bos mormor har nog rätt. Låtsas inte om dem och sätt hellre in öronproppar än att försöka skrämma dem annars lär de börja kraxa ännu mer i ren rädsla. "De´nog ba´å´gilla läget tyvärr...
Inger P / Zon 3 / jun 15 2011 / 10:41
Dessutom: kanske, kanske äter de sniglar! Jag gillar dem faktiskt, de är vackra och riktigt trevliga. Men jag upptäckte i våras att ett skatpar byggde bo utanför mitt sovrumsfönster. De har häckat där också, men jag har inte alls blivit störd, tackocklov. Häromdagen hade tydligen en unge ramlat ner, jag såg dun och fjädrar på marken under trädet. Katten fick ett h-e i flera dagar, skatorna var på honom så fort han kom ut. Men antingen hade de bara en unge, eller så har de flyttat med resten, för de håller till längre bort nu. Det är ju ingen metod du kan tillämpa, tyvärr.
BeaW / jun 15 2011 / 11:24

Att det finns - skjut en och häng upp den i  ett snöre - upp och ner är viktigt, då går budskapet fram.

Men jag håller med föregående talare, i synnerhet Bo ;-)

Cacki / jun 15 2011 / 11:40
He he BeaW. Fast innan resterande kraxare flytt fältet så blir det nog ett himla varningskraxande. Det är nog bra att vara förberedd på det innan man ger sej på att använda den metoden... (Säger en som gillar skator och tycker att de är supercharmiga trots sitt störiga uppförande)
Sparvugglan / Zon 2 / jun 15 2011 / 12:08

De har nog ett bo någonstans för när jag går ut så flyger de iväg till grannens träd och kraxar. Mig stör det inte och har märkt att det är endast 2 st. som ger hals, så jag tror att de är ett par. Däremot har vi flera fågelbon i våra markiser. Maken tänkte inte för sig och drog ner markisen och då halkade boet ner till marken. Nästa morgon var boet borta, men den var vid takrännan och över markisen.

Jag har bett min man att låta dom vara ifred och ha sin familj, vad gör det om solen skiner in, det går ju flytta på sig.

Det är nog samma fåglar som hade sitt bo i samma ställe förra året. Jag vill inte att dom ska störas. Det är embart hemtrevligt att ha "hyresgäster" när det är av den sorten.

Sparvugglan

Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3 / jun 15 2011 / 12:50
Ni är för härliga med alla era kommentarer !
Att detta ämne kunde roa så trodde jag inte
OK - jag anammar visdomsorden och hoppas jag inte blir skatig själv.....
Marit / jun 15 2011 / 13:16

Hihi!

Jag kom att tänka på en gammal översättningsklassiker: I like to skate - Jag liknar två skator.

Sparvugglan / Zon 2 / jun 15 2011 / 14:27

Lite av det som händer omkring en förgyller ju livet och det vill man dela med sig, det goa och positiva. Det och massa växter gör ju sommaren så fin om man tar det på detta sätt.

Sparvugglan

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons