Annons
Senast inloggade Malino Owe J (Slöinge); Vera BAM I SYDOST Bitte
Annons

Snabbaste sättet att bli av med min granne?

maria zon 5-6
apr 04 2010 / 27 Kommentarer / 615 visningar

Mja, kanske inte bli av med, men slippa insynen ifrån. Ja, jag borde börjat med insynsskydd, vilket alla här brukar påpeka jämt och ständigt. Nu är det akut. Helst ska det växa fort som attan, vara snyggt och dölja ordentligt upp till i alla fall 2,5m. Jag har funderat på Hurdalrosen, hur blir den på vintern, jag menar kan grenar + snö (som ofta finns god tillgång på här)skymma insynen även på vintern?

Kommentarer

Brewater / apr 04 2010 / 16:39
Är det ok med barrväxter ?
överbölingen / Zon 5 6 / apr 04 2010 / 17:04

Jo, int ä de lätt int. Zon 6, alltså lite som vi har det. Ligger ditt hus lägreeller högre en det du vill skydda för insyn från? Och vilka väderstreck är aktuella? Det har ju betydelse för vad som händer på din sida skyddet. Tänker du dig en "hel vägg" eller bara ett litet chambre separé.

Alis förslag med barr låter bra. In- ochutsynsskyddrunthundgården har jagpraktiserat med humle. Effektivt men kommer först i juli.
Risigt men väl täckande och det snabbt är druvfläder. På tre år har du ett oigenomträngligt virrvarr av växtlighet.

Och tänk på att i O/V riktining får du totalskugga. I N/S så får du minst ljusförlust. Och i zon 6 så bör du hushålla med ljuset.

Inre Värmland, Dalarna eller Jämtland? 

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / apr 04 2010 / 17:04
Hurdalsrosen blir väl som annat lövfällande, en gles ridå som skärmar av bra men som inte ger så jättebra insynsskydd.
LindaLunda / apr 04 2010 / 17:14

Föreslår ett plank!

Sedan kan du sätta fina klätterväxter mot planket.

Linda

Zeke / apr 04 2010 / 17:18
Plank = byggnadslov. Oftast..
överbölingen / Zon 5 6 / apr 04 2010 / 17:39

Inom planlagt område är det lite kinkigare med plank men av bilderna att döma kanske du bor lite vid sidan av så att säga. 

Synen på bygglov varierar i många kommuner. Vår varmbonade gäststuga med el och två kaminer råkade hamna 4.25 meter från gränsen till en grannes skog. Standardkravet ärlltid 4.5 m. Krävdes godkännande från 5 i landet spridda markägare. Bygget var helt OK annars och klassades som "uthus". Dvs enklaste formen av ekonomibyggnad. Godkännandet fördröjade byggstarten ett helt år. Men vi göt sulan i smyg:).

Monica M zon 4 / apr 04 2010 / 18:05
Grannen har en vit klätterros som växer många meter varje år. De längsta grenarna är säkert 7 meter. Grenverket är så tätt att det inte går att se så mycket igenom på vintern heller. Den behöver ju ett rejält stöd förståss. Jag vet inte vad rosen heter men det är en vanlig sort som är tåligt långt upp i landet. Hur brett behöver du ha ditt insynsskydd?
överbölingen / Zon 5 6 / apr 04 2010 / 19:13
Monica! Menar du Polstjärnan?
Lasse Trädgårdsnörd / Zon 2 (3) / apr 04 2010 / 19:18

Samma problem hade en vän i Bromma. I samråd med kommunen kom han fram till att en ram som han satte markistyg i inte räknades som fast eller stadigvarande anordning och därför inte var bygglovspliktig. Det blev jättefint och kom in i en tidning, kanske AoT. Kunde visst vara hur högt som helst.

Definitionsmässigt brukar plank vara det som har mindre än 50% genomsiktlighet och vara bygglovspliktigt medan staket har mer än 50% genomsiktlighet och kräver bygglov. Kolla med din kommun.

Eva i Stuvsta / apr 05 2010 / 10:12

Kan en stadig spalje i trä vara ett alternativ? behövs byggnadslov för en sådan?

I spaljen kan du ha en/flera perenna klätterväxter t ex klematis, klätterros eller klätterhortensia och i väntan på att de ska växa till sig kan du så/plantera 1-åriga klätterväxter - rosenböna är starkväxande, törnrosas kjortel är fin - det finns många alternativ!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons