Annons
Senast inloggade Ninnie i Ramlösa katarinah Z3 Dances-with-Daffodils Jerker i Gävle karinc
Annons

Snabbväxande marktäckare som gräsersättare?

Vinca
apr 03 2011 / 22 Kommentarer / 2288 visningar

Kan ni rekommendera någon marktäckare som sprider sig snabbt och kan ersätta gräs på en liten plätt? Där jag tänkt mig använda marktäckare är det gräs idag, men det är ingen plats man går på. Det är halvsoligt på platsen.

Kommentarer

mimmi 1 (zon 5-6) / apr 03 2011 / 00:07
hur ser det ut i övrigt? du kan inte tänka dig grus, lite sten, nåt vattenblänk ?  
Vinca / apr 03 2011 / 00:11
Jag har planer på att ta tag i plätten, men det kommer nog inte hinnas med varken detta år eller ens nästa, så jag tänkte det kunde vara kul om man fick det att se lite roligare ut så länge med så lite ansträngning som möjligt. 
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / apr 03 2011 / 00:23
Min favoritmarktäckare är flocknäva (gärna vit eller ljusrosa), några plantor och så blir det med tiden en tät bullig matta som inget annat växer under. Lätt att ta bort, lätt att föröka, bara att peta ner en gren i jorden.
Harvey / Zon IV / apr 03 2011 / 08:55
Håller med Anna om flocknävan, det är den absolut bästa marktäckaren. Annars finns det backtimlan, vintergröna, waldsteinia, lammöron, smultron och en massa andra, men ingen är lika bra som flocknävan (waldsteinian skall dock vara väldigt bra den med har jag hört).
Massi z 5-6 / apr 03 2011 / 09:02

Grönlandsfingerört (Potentilla tridentata 'Nuuk') är jättefin! Sprider sig lagom fort, har mörktgrönt, glansigt bladverk, fina blommor och fina fröställningar.
Malena i Älvsjö / Zon 2 / apr 03 2011 / 09:18
Backtimjan är i alla fall hos mig, inte så bra där det vuxit gräs, för gräset tar sig in mellan timjanrevorna och växer över där. Likaså tar sig maskrosor igenom timjan.
ann skogström zon(2)-3 / apr 03 2011 / 10:10

Googlade på Waldsteinia och tycker den är jättesöt, likaså Flocknäva. Tror ni det är svårtatt hitta fröer eller sticklingar till Waldsteinia?

Hur kan man se skillnad på Flocknäva och alla andra nävor?Har den några särskilda kännetecken? 

Vinca / apr 03 2011 / 10:35
Grönlandsfingerört var ny för mig, men fastnade för den! Gillar att den är vintergrön och har vita blommor. Annars är jag rätt förtjust i vintergröna (som ni kanske förstår) ;)
mimmi 1 (zon 5-6) / apr 03 2011 / 11:13

håller med Malena om Backtimjan... den är så svår att hålla fin tycker jag...  den täta mattan gör det svårt att rensa bort allt ogräs som växer sig upp och igenom....och har det då varit gräs där innan, så är det ännu värre!  annars är det ju en fin växt :)

Flocknäva har jag också, och den är fin och sprider sig fort...

Lillianna / apr 03 2011 / 11:17

Flocknävan, Geranium macrorrhizum, har lätt ludna blad och luktar mycket starkt vid beröring. Inte direkt obehagligt men starkt. Du märker direkt om du har petat på den för det luktar mycket 'kryddigt' om fingrarna. Den blir ca 30cm hög. Finns olika blomfärg. Du kan klippa med gräsklipparen direkt mot den...den står emot bra. Behöver ingen arbetsinsats efter planteringen.

Den här är oxå fin och täcker ganska snabbt. Geranium cantabrigense, bladen är lite blankare och hela plantan är lägre och mindre...kryper utåt på samma sätt som flocknävan. Finns oxå i olika blomfärger.

Sen har du ju olika Lungört, Pulmonaria som oxå täcker rätt snabbt (fröar) och ser fina ut med bladen...kan behöva klippa av blommorna för att de inte ska se skräpiga ut. Mycket snyggt att ha vårlökar under...går bäst i lite halvskugga men funkar i sol med. Finns med olika bladfärg och olika blomfärg, man har dem mest för bladen skull.

Jag har en waldsteniaplanta men den har knappast växt på flera år så som marktäckare i lera fungrar den inte hos mig iallafall. Fast jag har inte delat och delat heller...men sätter man många på samma gång kanske det funkar.

Annars gillar jag ormöga och kaukasik förgätmigej som marktäckare. 

/Lillianna

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons