Annons
Senast inloggade johanna_z3 Sara i Ångermanland Vera kerstin z 5-6 Fredrik i Gröndal
Annons

Sticklingar av Rododendron mm

Monica i Norrtälje/Estuna
mar 04 2001 / 7 Kommentarer / 70 visningar

Kan man ta sticklingar från rododendron? Tycktej ag läste om det här på forumet men kan inte hitta det i sökningen. Har för mig att någon rekommenderade en sida också? Minns jag fel? Såg också att JOhan P berättade om att det fanns svenska amatörodlare som förökade roddar och som man kan köpa av men vart får man tag i dom? Har fått dille på roddar och Azaleor nu och vill samla men dom är ju så infernalisk dyra i handeln.... flera hundra kronor ju... :o( Tackar så mycket på förhand och hoppas jag kan få lite hjälp :o););

Kommentarer

mats / mar 04 2001 / 13:45
Monika det låter spännande. Jag har överfört några av våra rodedendron från torpet på västkusten hem till koloniträdgården i Stockholm. På ett stort exemplar av rodedendron böjde jag ned ett antal låga marknära grenar och fäste dem 6-10 cm ned i varsin liten grop i marken. Jag böjde en kraftig ståltråd till ett U och tryckte försiktigt ned grenen som då satt fast. På den del av grenen som böjs ned i marken tar du försiktigt och skär bort grenbarken på några små fläckar. Lägg lite jord uppblandad med vitmossa kring varje nedböjd gren - eller sk "avläggare". Låt stå.... Jag vittjade försiktigt avläggarna och tittade sommaren efter. Då hade inget hänt. Men sommaren därpå hade det bildats små ludder av rottrådar där jag skurit med kniven två år(!);innan. Vilken känsla. Weibulls kunde slänga sig i väggen. Nu skar jag av dessa grenar in bit upp mot moderplantan. Packade försiktigt in dem i våt mossa och tog dem hem till Stockholm. Där har de nu tagit sig väl men har ännu inte blommat. Det tar tid - men det är ju det som är tjusningen. Lycka till önskar Mats
Monica i Norrtälje/Estuna / mar 04 2001 / 14:46
Tack ska du ha för tipset. Men oj vilken tid! Två år! Jag vill ha dom nu! Men det är ju som du säger. Roligt att kunna snuva plantskolan på lite pengar ibland även om man nu inte vill att dom ska försvinna. Men vissa växter är så dyra och jag fattar inte varför men här har vi ju en förklaring försåss. Tar det så lång tid att få en planta av en Rodde så kostar det så klart. Men är det ingen som också känner till dessa amatörodlare som redan gjort denna procedur som man kanske kan få köpa av. Jag vill ju ha lite ovanliga sorter och som går här i Zon 4. Även Azalean gäller. Kan man göra likadant med den??? Läste och hittade på ett ställe också en annan variant av förökning:"om du har en hel hink med små hål i botten, då får du plats med många skott, det bästa är att sätta skotten utmed hinkens kanter, av ngn anledning rotar sig de skotten lättast som står nära kanten!I denna sätter jag avknipsade grenar av min gamla rhododendron.Lämna ca 10 cm mellan skotten, som skall vara ca 10-15 cm långa och vara snedskurna nertill. Blanda 50/50 sand i torven så att den blir porösare." Så nu gäller det att få tag i olika sorter så man får många olika på en gång..... :o););
Lotta i Gbg / mar 04 2001 / 15:45
Ta kontakt med Rhododendronsällskapet |http://www.rhododendron.org.se/| Här på västkusten säljer en del även på STA:s växtmarknader. Priserna på små plantor ligger på 50-100:-. Dessa plantor är ofta sällsyntheter och är lite kinkiga att dra upp från frö. Vill du köpa lite billigare större plantor är mitt tips att du väntar till plantskolorna har sin höstrea, då de ofta säljs till halva priset. Känner du någon som har mycket Rhodo så kan det vara så att det finns naturliga avläggare att ta./Lotta
Kenneth K i Göteborg / mar 04 2001 / 19:55
Försök få tag på (låna eller köp); Kirsten Lindqvists bok Rhododendron för svenska trädgårdar. Där finns beskrivningar av olika sätt att föröka rhododendron och även beskrivning av en massa sorter.
Hannele, Hisingen / mar 04 2001 / 20:22
Du kan köpa ganska små rodorendron till skapligt pris på Botaniska Trädgården - väldigt många sorter som man inte alltid hittar i vanliga plantskolor. Som medlem får man speciell inbjudan till växtförsäljning - senare öppet även för allmänheten. http://w3.goteborg.se/botaniska
Monica i Norrtälje/Estuna / mar 04 2001 / 23:18
Oj nu har jag lite att bita i. Jag är väldigt tacksam. Botaniska ska jag genast bli medlem i. Har alldeles nyss gått med i STA så det ska jag också utnyttja. Än en gång tack alla.
inaktiv medlem / mar 05 2001 / 06:54
det brukar också finnas små fröplantor av blandat ursprung till salu hos tidningen "Natur&trädgård"
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons