Annons
Senast inloggade Linda i Etelhem Kvistan Cecil Fredrik i Gröndal Karina Brozinic
Annons

Svart gråpäron

Marianne i Knivsta
aug 19 2010 / 3 Kommentarer / 155 visningar

Mitt gråpäron blir allt svartare och ser nu ut som en teckning av Hans Arnold, tecknaren som illustrerade skräckhistorier. Bladen blir först svarta och faller sen av, frukten också. Vi tog bort den första svarta grenen men nu har sjukan eller ohyran spridit sig. Vad göra? Är rädd att det kan sprida sig till Clara Frijs intill. 

Kommentarer

Rauno / aug 20 2010 / 12:48
Kolla om du har rosenhagtorn eller vissa kinesiska enar i närheten. För att få päron måste ha en pollinatör inom 1-300 meters närhet. Det kan hända att trädet dör eller tillfrisknar- gödsla inte på ett par år. Det är så att i vssa delar i landet lämpar sig inte att odla pärön. 
Marianne i Knivsta / aug 20 2010 / 15:34

Det är inte fråga om päronrost, den känner jag igen. En bekant har konsulterat Maj-Lis Petterssons Växtskydd i trädgården åt mig och enligt den kan det vara en art päronlbadloppa, antingen Psylla pyrisuga, P. pyri eller P. pyricila. Enda åtgärd är att spruta med växtsåpa vilket blir jobbigt på detta ganska stora träd. Suck. 

Rauno / aug 20 2010 / 20:42
Jag hade ngt liknande på min Esperence Herre för några år sedan. I år ger den mycket frukt, damen Herzogin Elsa blommade mycket rikligare men nästan 0 frukt - mycket ifjol.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons