Annons
Senast inloggade Owe J (Slöinge); Johnny Ulla i VF kerstin z 5-6 Rolf i Västmanland
Annons

Tips på växter på inglasad balkong i sydvästläge?

miauo
apr 13 2009 / 5 Kommentarer / 1583 visningar

Jga har en inglasad balkong i zon ett. Sydvästligt läge och skulle vilja få tips på vad jag kan ha där. Ettåriga som perenner och buskar/träd. Skulle vilja ha en lummig och härlig balkong.Någon här som kan hjälpa mig med lite tips och ideer?

Kommentarer

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / apr 13 2009 / 20:24
Är balkongen frostfri?
      Svårigheten att ge tips är att det finns så otroligt många växter du kan ha där...
Malena i Älvsjö / Zon 2 / apr 14 2009 / 22:36

Det låter som om det är mycket sol och varmt där?

Några solälskare som jag odlat i kruka i sydläge (men inte inglasat) är de här; Dvärgsyren, gärna på stam. Klematis viticella i STOR kruka (gärna 40-50 liter), änglatrumpet (om du är bra på att vattna och det inte blåser för mycket). Prydnadsgräs borde gå bra; t ex blåsvingel och randgräs.

Heliotrop, Afrikas blå lilja, hängpelargoner i massor, sommarudbeckia, lövkoja, sedum, taklök, hängverbena, lejongap etc...

Gör ett litet kryddland, tomater, kryddtagetes,

Och; skaffa swell gel, vattenhållande kristaller som du blandar i jorden, så slipper du vattna flera gånger om dagen under högsommaren.

Lena Israelsson har skrivit en väldigt bra bok om det här; Cityodling. Den har inspirerat mig mycket!

Rolf i Västmanland / Zon IV / apr 14 2009 / 22:53
Till kompisen med nyglasade balkong tänker jag ge bort en tomatplanta (Gardener's Delight) med stor självvattnande kruka och en druva med dito kruka. I båda krukorna kan man odla ettåriga blommor (eller perenner om man vill förstås). Jag vet att han drömt om båda.
Annika i norra Uppland / apr 15 2009 / 14:11
Fikonträd måste du förstås ha! Olivträd går också bra, men ger mer medelhavskänsla än lummighet.
EmmaB / Zon 3-4 / apr 15 2009 / 14:30

Jag har odlat på inglasad balkong i söderläge i 6 år. Jag brukade ha cocktailtomater i amplar. ( För lite jord, jag vet, men det gav bra skördar i alla fall..) Klematisen Mme Julia Correvon hängde med ända från början och har flyttat till mina föräldrar över vintern nu när vi inte bor kvar. Pelargoner såklart.. å sommarblommor av olika slag.

Jag brukade tyvärr få in spinn varje sommar så jag gillar växter som inte får spinn, typ pelargoner. Annars så hade jag fuchsior, kryddor av olika slag. Jag hade dock problem med att jag hde för varmt på balkongen och det hjälpte inte att öppna upp för fasaden var så varm att det inte gjorde nån nytta så jag hade vita tunna hissgardiner för att allt skulle överleva den värsta solen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons