Annons
Senast inloggade Harvey Johnny Anna NV Uppsala Kenneth på Söder Agneta på kullen z 1
Annons

Trädklippning

granris / Zon Zon 3 (ibland 2 eller 4)
maj 15 2011 / 4 Kommentarer / 788 visningar

Jag kan inte låta bli att titta hur man klipper träd och buskar i trädgårdarna. I vår trakt är det vanligt att klippa allt likadant. Det vill säga som buxbomsklot ungefär och skala av varenda pinne. Jag tror att det är oseriösa klippare som har smittat av sig. Själv är jag rädd om mina träd och tycker att det är lika viktigt med ett vackert träd som med frukt.

Det här är inte engångsbeskärningar utan träden behandlas likadant varje år, vilket måste vara oerhört stressande för träden. Måttet rågades när man använde samma metod på Rhododendron! I en trädgård har två pyramidträd sågats av på mitten!

Jag vet inte hur man skall nå dessa marodörer de läser säkert inte varken böcker eller trädgårdstidningar. Om man skall misshandla träden och inte bryr sig om varken utseende eller frukt är det ju bättre att plantera något annat.

Kommentarer

Anders / maj 15 2011 / 15:27
Beskärning är en svår konst tydligen, man kan se mycket sorgligt.
Det finns till och med de som kapat höga tallar på hälften, utan några grenar, och förväntat sig nya skott typ skånsk pilevall...
Harvey / Zon IV / maj 15 2011 / 15:38
Haha, ja, jag som just har börjat jobba med utemiljö ser ju det hela tiden, när folk klipper buskar så så kallas det vaktmästarbeskärning eller fyrkantsbeskärning, träd blir telefonstolpar eller västkustbeskärning ;-) Vi som jobbar har en hel del att ta igen, korneller och ölandstok får väl gå, men när dom har köpt en högstammig magnolia och kapat av varenda gren med rockhängare och allt så blir jag faktiskt lite upprörd.
Mimika / maj 15 2011 / 16:18
Västkustbeskärning.... kan det vara de där fula stympade björkarna som man ser överallt nära havet?.. för utsiktens skull!! Någon typ av grundutbildning kanske fattas redan i skolan... många inser inte vad träd är för något. Ungar kan ge sig på att ringbarka träd i innerstan därför att de har det tråkigt, har jag sett. Klotter på träd gör mig helt vansinnig!
Harvey / Zon IV / maj 15 2011 / 17:21

Dom här bilderna tog jag på jobbet, bara första dagen. Mest för att vi skall fota allt som blir extrajobb, och telefonstolparna (dom växer i privatträdgårdar -på västkusten) för att kunna blogga om nån gång när jag inte har fantasi ;-) Buskagen har jag inte fotat så mycket, för att alla är i princip fyrkantsklippta. Bra för oss om vi vill förlänga arbetssäsongen med föryngringsbeskärning ;-)

Magnolian jag var så upprörd över är bild nr 3, en kobus har jag för mig att det är/var.

Välkommen till västkusten, där havsutsikten betyder allt ;-)

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December