Annons
Senast inloggade
Annons

Vad är detta för ogräs?

Anna-Sara
jun 24 2012 / 6 Kommentarer / 81 visningar

Detta ogräs växer hos mig lite var stans och det verkar blir mer och mer. Hur förhindrar jag dettaP På ett ställe växer det i stora klasar och rötterna är jättesvåra att få upp så jag har bara klippt ner en del av det. Ska jag spruta roundupp på det?

Jag tror att dessa om man inte tar bort dem blir du bruna och jättefula.

Tacksam för hjälp

/ Anna-Sara

Kommentarer

Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1 / jun 24 2012 / 16:09

Nån skräppa av nåt slag.

Klipp bort dem så fort du ser dem, låt dem INTE fröa. Vi hade massor, men de försvinner efter en säsong eller två när vi började klippa "gräset", dvs den delen av trädgården som inte blivit skött alls.

De är hopplösa att gräva bort, de har pålot. Fyller bra i komposten (inte fröna).

Kerstin på Gullesbo / jun 24 2012 / 16:12
Vänt på bilden. Som sagt lättare att ta hand om nu än sen och kanske kan ett maskrosjärn hjälpa.
Malena i Älvsjö / Zon 2 / jun 24 2012 / 16:57
Ta inte round up, spara det till de svåraste fallen. Som sagt; riv upp, låt inte gå i frö.
Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1 / jun 24 2012 / 17:21
Maskrosjärn hjälper inte , de rötterna gå väldigt djupt och är tjocka (typ pepparrot). Enda sättet är att trötta ut dem. Eller gift, givetvis. Det fungerar ju alltid. Men om man inte måste så är det nog bättre att klippa ner dem. Helt nere vid marken då, lämna inga blad.
Rauno / jun 24 2012 / 17:39
Det enda effektiva sättet- arbetssparande är att klippa av vid marknivån och sätta en liten droppe roundup på "såret". Rötterna förtvinar bort så småningom- absolut ingen besprutning.
Anna-Sara / jun 24 2012 / 21:58

Tack Kerstin för att du vände på bilden =)

Jag har en stor del i trädgården som jag inte gör något med. Det bara växer ogräs där.

Idag har jag tagit bort minst 50 stycker av den sorten och jag tror att du har helt rätt Mohlin. Det ser ut som Skräppa av något slag.

Det är väldigt brant där de växer men det är mitt framför huset från vägen sett vilket är lite trist för det är väldigt brant och det växer bara ogräs.

Jag försökte att gräva upp rötterna men det kan jag säga var nästan omöjligt för det hade gigantiska rötter. Eftersom det var så mycket så gav jag upp det och klipte bort den så långt ner jag kunde. Dock ingen roundup.

Tack för alla bra svar. Ni är toppen!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons