Annons
Senast inloggade gungran z V Marlene L boman zon 2-3 BAM I SYDOST Maj-Britt på Solkulla
Annons

Vad gör man med bondbönor och.....

Lotta i Gbg
jul 13 2009 / 16 Kommentarer / 2225 visningar

när ska man skörda dessa bondbönor?

Jag har bondbönor i de mesta av mina perennrabatter efter ett hasytigt tips i början av april att de skull mota bort sork. Jag vet inte om det gett någon effekt, men de har varit rätt kul att ha. Nu börjar baljorna bli rätt stora och eftersom jag inte är någon bondbönsodlare npormalt så har jkag ingen aning om när man ska skörda dem eller vad jag ska använda dem till (böngryta förstås:-))

Så här såg den ut när den blommade andra delen av juni.

Kommentarer

Blackcurrant / jul 13 2009 / 22:11

Ta ur bönorna ur skidorna och förväll dem hastigt. Tryck sedan ur varje böna ur sitt skal (vet inte om det behövs på alla sorter). Ät dem sedan som delikatessgrönsak till maten, blanda i sallad, grytor m.m.... Mums! =)

Åsa Hh / Zon 3-4 / jul 13 2009 / 22:11
När du ska skörda vet jag inte men jag älskar bondbönegröt.

Koka bondbönor i lättsaltat vatten, koka "gammal" potatis som till potatismos.Mosa potatis och bondbönor med smör och varm mjölk, smaka av med salt vitpeppar. Jag äter det i djup tallrik med mjölk och lingonsylt. Gärna stekta hemlagade isterband till... Mums!

Kokta kylda (efter du har kylt dem dra av skalet på dem innan man gör salladen) bondbönor med hackad scharlottenlök, en gnutta vitlök, olivolja och vinäger. Salta med flingsalt och några varv med (svart)pepparkvarnen kan ju inte heller bli fel. Servera till grillade kotletter.

Eller varför inte blanda kalla bondbönor i samma kladdiga sås som man har till potatissallad?

recept.nu har flera recept som verkar goda....

Lotta i Gbg / jul 13 2009 / 22:33

Hm. Måste man trycka ut dem dels ur skidorna och sedan ut ur bönskalet? Är det rätt uppfattat? Gäller det även t ex Åsas gröt?

Tack för svar. Nu återstår frågan. Ska jag skörda denm nu eller vänta till augusti? (Ni hör vilken böndbönetönt jag är:-))

Jan N / jul 13 2009 / 22:43
Sitter just nu och äter bondbönor som rostats i ugnen, en delikatess.
Jan N / jul 13 2009 / 22:46
För övrigt så bör du nog vänta till augusti innan du skördar, skidorna skall vara välfyllda, mina rostade är frysta.
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / jul 13 2009 / 22:47

Hur gick det med sorkarna? 

Lotta i Gbg / jul 13 2009 / 22:47
Tack för svar. Ska jag ta ur dem ur skidorna och skalet innan jag rostar (på saltbädd kanske men i vilket gradtal?)
Lotta i Gbg / jul 13 2009 / 22:50
Eva, jag har fortfarande kvar mycket sork trots bondbönor, aktiva katter och vessla. Såg en som rusade mellan två buskar i går precis utanför fönstret. Mitt senaste tips är att stoppa matjesill i hålen. Hm, undrar om det funkar? (Jag prövar allt. 5 sorkskrämmor för över 300:-/st har inte stoppat dem. Vi har sorkhål bredvid skrämmorna.)
Jan N / jul 13 2009 / 22:51

Du ska inte ta ut den ur skalet överhuvudtaget men däremot ur skidorna och rostar du dem så använd 200-250 grader.

Men färska är nog godast kokta i smör. :-)

Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / jul 13 2009 / 22:52

Du behöver inte svara, nu läste jag ordentligt det du skrev i början.

Bra tråd annars, jag har inte heller koll på hur man gör. Hoppas det kommer fler svar och tips.  

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons