Annons
Senast inloggade Åsa i Örby, Stockholm Anna NV Uppsala Victoria_E kerran888 MagganRo
Annons

Var hitta förteckning över små rhododendron/azalea?

Malena i Älvsjö / Zon 2
dec 28 2008 / 11 Kommentarer / 595 visningar

Jag sitter och letar växter att plantera under min kommande magnolia och vill gärna ha några riktigt små rhododendron/azalea där. Försöker leta mig igenom listorna, men det är svårt att selektera på storlek där och jag känner att jag kör fast. Finns det någon annan bra förteckning att söka i (internet, böcker, kataloger - jag behöver bilder), eller finns det någon erfaren som vill ge mig råd om bra sorter?

Det jag söker är följande; små rhododendron/azalea en halvmeter eller mindre. Vita blommor, gärna stjärnformade/ enkla. 

Bor i zon 2. De kommer att stå i en väldränerad sluttning, ganska vindskyddat, läge VNV. 

Kommentarer

stardust / dec 28 2008 / 15:28

Jag var ute och tittade på Googles, sökte Rhododenron plantskolor och det kom upp en del att välja på.

www.rangedala-plantskola.se hade katalog man kunde beställa, men ej postorder.Det fanns flera.

Du kan ju söka och titta ifall du får några tips på plantor Azalea eller Rhododenron. Lyca till! Ev kan du ju fråga din närmaste trädgårdsmästare om de kan beställa hem.

Lena i Torslanda / Zon 1 / dec 28 2008 / 15:30
Kolla i Hachmanns katalog på nätet - där finns det mesta.
JanLindgren / dec 28 2008 / 15:45

Hej!

Leta efter vintergröna eller japanska azaleor. Det finn ganska många som uppfyller dina krav. Lättast är att kolla www.hachmann.de

Du kan också hitta en del andra låga sorter ex Dora Amateis, Crane, Cranes Sister, Manitou eller vita varianter av en del vildarter. R. impeditum, hirsutum, canadense, williamsianum, camtschaticum.

MVH

Jan Lindgren

noranettan / dec 28 2008 / 16:02

Jag säger som Lena, Hachmanns katalog. Du kan sortera i höjd och då kommer alla små trevligheterna fram.

http://www.hachmann.de/bh_aktuell/bh_aktuell.htm

Maj-Britt på Solkulla / dec 28 2008 / 16:15

Rhododendronhaven DK har också litet smått och gott och man kan sortera i färg, höjd och härdighet.

http://www.rhodobutik.dk/shop/default.asp

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / dec 28 2008 / 18:54
Oj, den danska rodde-shopen var spännnade! Någon som vet hur det är med frakten, är den lika dyr där som från Hachmanns?
Ingmarie We / dec 28 2008 / 19:50

Tack för länken Maj-Britt på Solkulla. Så många intressanta vildarter, bl.a. lanatum och elegantulum.......... Och rhododendron Blewbury och Hydon Velvet m.fl. Plantorna finns i varierande storlek, så frakten kanske inte blir så dyr. Priserna verkar vara hyfsade.

Malena! Kenneth K i Göteborg skrev mycket bra och intressant om olika rhododendron, jord, placering av rhododendron m.m. här på forumet för några år sedan, var det 2003 eller 2004? Tyvärr är det inte lätt att hitta gamla inlägg på detta forum. Och Kenneth K verkar ha tröttnat och besöker forumet bara någon gång då och då..... Men jag har bl.a. sparat denna tråden:

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=271592&forum_id=13&offset=20&view=watchlist

evab / dec 28 2008 / 20:17

Nu gör jag ett nytt försök, allt försvann!

Anna, när det gäller Rhododendron Haven så är det väl värt ett besök på plats. Var där i somras. Vad jag förstod så var det inte alldeles enkelt att köpa på postorder från dem till Sverige. Det var ganska dyrt enl. ägaren.
Besök dem samtidigt med ett besök på Lille Malund

http://www.lillemalundshave.dk

/evab

Malena i Älvsjö / Zon 2 / dec 28 2008 / 20:19

Tack för alla tips och råd, det var mycket kul att undersöka. Jag har lusläst Zetas katalog (det är faktiskt min närmaste plantskola :-) ), men där står ingen fakta om storlek, blomtid etc. men de beställer säkerligen hem det man frågar efter. :-) Härligt att ni delar med er av all kunskap, det tas mycket tacksamt emot!

Ingmarie, tack för tråden! Jag har läst en hel del av vad Kenneth K skrivit i trädgårdslistorna här på forumet, även om bilder etc är borta, så finns det texter kvar med många goda råd.

Malena i Älvsjö / Zon 2 / dec 28 2008 / 20:23
Jag glömde att säga; tack för tips på grupper samt namnsorter att studera närmre, Jan!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons