Annons
Senast inloggade Dag Fredrik på Munsö Nilla i Falköping Monica z 4, Nässjö Lisa H
Annons

Varför ruttnar mina squash?

Lina i Tumba
aug 27 2001 / 17 Kommentarer / 1651 visningar

Odlar i hinkar i växthus, dom ser så fina ut i början, men dom blir bara någon decimeter sen ruttnar dom från toppen och inåt. Jag tar bort blomman som jag har lärt mig.... Vad är det för fel?

Kommentarer

Charlotte i Sthlm / aug 29 2001 / 09:49
Hur gör man egentligen när man pollinerar för hand? /undrar Charlotte
Peter S / aug 29 2001 / 12:08
Jag brukar bryta loss en hanblomma (spetsig gul grej i mitten och smalt blomskaft);, ta bort allt det gula på blombladen och köra runt med kolven som är kvar i honblommorna (flera korviga gula grejor i mitten);. Mycket enklare än att trassla med pensel. Kanske kan man tycka att det är synd på blommorna, som används utomlands till matlagning de också. Friteras eller färsfylls mm. Men det orkar jag inte bry mig om.
Charlotte i Sthlm / aug 29 2001 / 13:32
Jag blev nästa generad av att läsa den beskrivningen.*skratt* Jag förstod i alla fall poängen. Tack! /häls Charlotte
LenaB / aug 29 2001 / 16:38
Undrar om det kan vara samma problem med min gula som får ca 2-3 cm tjocka (smala!); långa krokiga korvar? Men de ruttnar inte som faktiskt en del gröna gjort. Får väl ut och leka bi jag också!
Nico / aug 29 2001 / 23:37
Undrar om du inte trots allt odlar dem i för små hinkar. Min erfarenhet är att de sällan gillar att odlas i trånga utrymmen. Det går utmärkt i början men sen stannar de ofta i tillväxten. För att det ska lyckas krävs stor nogrannhet när det gäller näring, jord och vattning. Kanske skulle du också nästa gång ha en lite näringsrikare jord? Kraftiga temperatur växlingar (natt och dag tex); kan få dem att stanna i växten och då ruttnar de lättare.
Nico / aug 29 2001 / 23:43
Blommorna både han och honblommorna är en delikatess. Ibland odlar jag squash bara för blommornas skull. De är godare än frukterna! Pröva att steka små squashar i olivolja. Tillsätt soja efter halva tiden och när de är genomstekta lägg i blommorna i 1-2 minuter. Servera!
Peter S / aug 30 2001 / 09:59
Ja, och sedan verkar det som om plantan "offrar" småsquashar som den känner på sig att den inte vill/kan prioritera. Dvs att de låter även pollinerade fruktämnen gulna och/eller ruttna om det blir för många eller om det redan finns en "frögurka" som skall prioriteras. När jag var borta en vecka hade jag två bamsingar på en gång på min enda planta. Medan den ena åts upp fick den andra sitta kvar. Så länge den var kvar ruttnade alla nya men så fort jag plockade av den också så började det spruta ut små nya squashar (som man med fördel tar redan vid 10-15 cm!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons