Man hör aldrig klagomål på detta gissel som tar över alla rabatter hos mig. Tyvärr dröjer det innan de visar sitt rätta ansikte. Jag planterade en gång en rosrabatt med pingstliljor som vårfägring, några allium som skulle blomma lite senare, en ljuslila sort som fanns på tomten, troligen vanlig kirgislök, och den lite mörkare Purple Sensation. Några perenner som daglilja, höstvädd, tremastarblomma, nepeta och en vårnäva som sällskap till rosorna. Nu består rabatten av rotskott av Charles de Mills och ett par andra rosor som sticker upp ur en matta av allium.
Kaoset börjar med att någon växt brer ut sig och man blir först så glad att åtminstone något verkar trivas. Men då är det redan för sent att hejda förfallet och det är total anarki. Gruvar så inför saneringen av denna rabatt.
Varför vill du anmäla?
Din anmälan är nu skickad. Tack!
Jag konstaterar i år att mina gått överstyr men de får stå till efter blomingen, lättast att gräva om man har bladen som ledtråd till lökarna. Ska tänka på att ta bort fröställningarna i fortsättningen också, men det känns inte som någon katastrof.
Nja, så lätt är det inet att det bara är att dar upp dem. När man sommarplanterar t ex en ros, hamnar lökarna en halvmeter ner och låter sig svårligen dras upp.
Och att kapa "gräslöken" med skyffeljärnet hjälper för det frlsta inte, för löken blir kvar och kommer igen, och för det andra går det inte med ett skyffeljärn mitt i en ros eller nåt...
Jag instämmer i Mariannes gnöl.
Kan du motstå dessa urläckra vildpelargoner? Allt om Trädgård erbjuder ett paket med fyra olika lättskötta kvalitetspelargoner upp till 30 % rabatt på ordinarie pris.
Nu upprepar vi förra årets succéresa till Toscana. Med ett uppdaterat program har du nu möjlighet att uppleva Toscanas ljuvliga trädgårdar, underbara landskap, pittoreska stadsmiljö och kulinariska kök tillsammans med Allt om Trädgård.
Noga utvalda produkter av redaktionen med premiumpriser för våra prenumeranter.
Hur funkar urban odling? Vi odlar för hälsa, miljön, biologiskt mångfald och försköning av grå platser. Vi odlar på små ytor, i container, på vertikalen, och ibland på lånade ytor. Du behöver inte ens bo i stan för att delta i diskussionerna. Urban odling berör alla.
Res med Allt om Trädgård på en drömresa till New York! Upptäck stadens gröna sidor, som det upphöjda gröna stråket the High Line, takodlingar med grönsaker, berömda parker, men också det klassiska New York med shopping och sevärdheter.