Annons
Senast inloggade
Annons

Varning för allium

Marianne i Knivsta
maj 13 2012 / 46 Kommentarer / 651 visningar

Man hör aldrig klagomål på detta gissel som tar över alla rabatter hos mig. Tyvärr dröjer det innan de visar sitt rätta ansikte. Jag planterade en gång en rosrabatt med pingstliljor som vårfägring, några allium som skulle blomma lite senare, en ljuslila sort som fanns på tomten, troligen vanlig kirgislök, och den lite mörkare Purple Sensation. Några perenner som daglilja, höstvädd, tremastarblomma, nepeta och en vårnäva som sällskap till rosorna. Nu består rabatten av rotskott av Charles de Mills och ett par andra rosor som sticker upp ur en matta av allium.  

Kaoset börjar med att någon växt brer ut sig och man blir först så glad att åtminstone något verkar trivas. Men då är det redan för sent att hejda förfallet och det är total anarki. Gruvar så inför saneringen av denna rabatt. 

Kommentarer

JennyN / maj 13 2012 / 20:40
Nja, så svårsanerad är inte allium.

Allium är lökväxter. Drar du upp löken när plantan är i full tillväxt så att du har något att hålla i, så kommer den inte tillbaka.

Självsådder ser ut som gräslök och går bra att peta omkull med skyffeljärnet om man inte vill ha dem.
Ginny / maj 13 2012 / 20:48
Jag blev också så glad när Allium Purple Sensation visade att den trivdes bland mina dagliljor. Nu har jag "gräslök" överallt så fram med skyffeljärnet!
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / maj 13 2012 / 20:53
Känner igen det där och har svårt att komma mig för med att ta bort dem. Men som sagt i förhållande till annat så är de ju ganska enkla att få bukt på. 
Bitte / maj 13 2012 / 21:20
Det är bara att plocka, plocka,plocka  osv. Tror det är minst 5 år sedan jag hade en konstig, kryllig allium i en av mina rabatter, men jag plockar dagligen nya plantor, så plocka på
minka z 3. / Zon 3 / maj 13 2012 / 21:23
Ja gör det plock upp dom så månh ga du bara kan o tar dom med till en forumträff, alla vill ha dom, jag lovar.
Galenpanna / maj 13 2012 / 21:34

Jag konstaterar i år att mina gått överstyr men de får stå till efter blomingen, lättast att gräva om man har bladen som ledtråd till lökarna. Ska tänka på att ta bort fröställningarna i fortsättningen också, men det känns inte som någon katastrof.

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / maj 13 2012 / 21:39

Nja, så lätt är det inet att det bara är att dar upp dem. När man sommarplanterar t ex en ros, hamnar lökarna en halvmeter ner och låter sig svårligen dras upp.

Och att kapa "gräslöken" med skyffeljärnet hjälper för det frlsta inte, för löken blir kvar och kommer igen, och för det andra går det inte med ett skyffeljärn mitt i en ros eller nåt...

Jag instämmer i Mariannes gnöl.

oxen (zon 7) / Zon 7 / maj 13 2012 / 21:59
Hos mig har jag aldrig sett en enda fröplanta !  Fast jag är ju i o för sig rätt frenetisk att rensa ogräs....
Harvey / Zon IV / maj 13 2012 / 21:59
Jag är fortfarande glad över mattorna med alliumbebisar som visar sig. I olika storlekar nu. Kan tänka mig flera ställen att flytta dom, om några år kanske jag har ett alliumhav i hela trädgården :-D Sedan så har jag några rabatter där det är så styv lera så dom inte trivs, och just där hade jag gärna haft dom. Förstås.
Malena i Älvsjö / Zon 2 / maj 13 2012 / 22:02
Då vill jag rekommendera Allium Globemaster, som bara förökar sig genom delning, inte frö. Eller att stöka om mkt i rabatterna, så att de små självsådderna inte tar sig så bra...
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons