Annons
Senast inloggade Marits Meritta Sara i Ångermanland allekulla Cecil Birgitta i Hensmåla
Annons

Vems bajs är det här?

Estrella
sep 15 2008 / 16 Kommentarer / 7733 visningar

Ursäkta ämnet, men en sådan här "korv" har dykt upp på vår terrass vid ett flertal tillfällen i sommar. Vem har lagt den? Misstänkte först grannens katt men den är liksom för torr och spröd för det. Ser mer ut att komma från en växtätare. Eller?  

Kommentarer

Renate zon 4 / sep 15 2008 / 22:07
Ser ut som en hundbajs,kan det vara en räv som kommer på besök?kattbajs ser det inte ut att vara.
Christina i Taxinge~ / sep 15 2008 / 22:25

Så här står det om rävbajs ute på internet:

"Rävens korvar är 1,5-2 centimeter tjocka och mindre jämna än grävlingens i formen. De smalnar av i änden. Räven lägger gärna korvarna på ställen där de syns bra, till exempel  på stenar och stubbar. Det är en form av revirmarkering"

Citrona Upsaliensis / sep 15 2008 / 22:30
Svårt att avgöra hur stor "korven" är. Om den är mindre än kattbajs kan det vara igelkottspillning.
Rolf i Västmanland / Zon IV / sep 16 2008 / 00:33
Jag håller en slant på räv. Ser ofta sådana korvar på vägen. Räven lägger sin spillning så synlig som möjligt för att markera sitt revir.
påskalla zon 1 / sep 16 2008 / 07:11
påskalla zon 1 / sep 16 2008 / 07:15

Hoppsan, vad fort det går ibland!

Det är svårt att avgöra storleken på "korven" på din bild, men jag ser ofta sådana där, ganska små, korvar i min trädgård och jag misstänker alltid igelkotten. Någon räv har, mig veterligen, aldrig smugit omkring här i inne samhället.

Estrella / sep 16 2008 / 21:30
Hmm, jag har svårt att tro att en räv skulle smyga omkring mitt i ett villaområde...? Korven är ungefär 4 cm lång. Låter lite stort för en igelkott? Jag har inte studerat den närmare men den ser ut att vara ganska "grov" i strukturen (dvs dåligt smält) och det i kombination med "sprödheten" gör att jag tror det är en växtätare. Hur ser rådjursbajs ut? 
Christina i Taxinge~ / sep 16 2008 / 21:59

Det är nog inte särskilt ovanligt med räv bland villorna.....:-)

Det ser faktiskt ut som rävbajs.

Här kan du läsa om och se bilder på spillning från olika djur.

Då kommer du  också att se att det definitivt inte är rådjur.

http://www.tinyurl.se/200ed

Citrona Upsaliensis / sep 16 2008 / 22:05
Rävar blir ganska morska och ger sig gärna in i bebodda områden. Men 4 cm är nog inte för stort för en igelkottskorv heller. Googlade lite och hittade detta: Spillningen är fingerstor och svart, ofta kan man se skalbaggevingar i spillningen (igelkottens).
överbölingen / Zon 5 6 / sep 16 2008 / 22:34
Har funderat lite. För formen och färgen påminner mest om en spyboll från en rovfågel. Men jag saknar benrester. Rävens exkrementer brukar vara svarta och knöliga. Tror mest på en gävling. Därmed varning för benmjöll  vid plantering.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons