Annons
Senast inloggade Johnny Anette på Solbacken Sørlandet Greta i Österbotten Annika, numera i Skåne
Annons

Vilka växter låter rådjuren bli hos er?

Maria i Torshälla
okt 17 2009 / 38 Kommentarer / 2285 visningar

Jag är så trött på dem. Under sommaren som gått har de tuggat på det mesta. Planterade en tvåradig vresroshäck i sluttningen mellan tomten och åkern som jag tänkte skulle bli en barriär så småningom, men vad hjälper det om de snaggar den hela tiden så den aldrig växer? Får väl stängsla in den. (ja jag vet, 2 meter högt, ser ju kul ut.) I de nyanlagda planteringarna är det bara Stäppsalvian som är otuggad.

Jag behöver er hjälp! Vilka växter ratar Bambi hos er?

Kommentarer

kickemick / okt 17 2009 / 17:52
Det skulle vara samma hos mej,om jag inte använde mitt oumbärliga RÅ´ODÖR.Sen jag började använda det har jag inte haft ett enda angrepp.LÄTT SOM EN PLÄTT
Annika i norra Uppland / okt 17 2009 / 18:06
Här är rådjuren konstigt nog rätt snälla, trots att de bevisligen besöker trädgården. En järnek och lagerhäggar har de gladeligen mumsat på, men annars är det inte så mycket. Då har jag mycket värre problem med hararna som tuggar på precis allting, med få undantag. Har dock upptäckt att buskar av släktet Ribes får vara ifred, t.ex. svarta vinbär och gullrips. Rådjuren hade iofs smakat lite på en av gullripsarna, men sen lämnat den och inte ätit av den nån mer gång. Några buskar som hararna ratar är rödbladig smällspirea, havtorn och smalbladig silverbuske. Kanske att rådjur inte heller tycker så värst mycket om dessa buskar? Barrväxter får också vara ifred.
stardust / okt 17 2009 / 18:07

Vissa Alliumlökar avskräcker ju, Narcisser, men de verkar lära sej  äta nya sorter. Råodör är bra, Benmjöl och Blodmjöl som man måste fylla på då och då efter regn. Blodmjöl 1 kg + Ammoniak 2 dl? och 10 liter vatten i en blandning som man doppar trasor Fårull eller oasis i och sätter ut.

Hitills har det fungerat bra, bäst är Råodör som man doppar pinnar i och sätter ut. Cd skivor sägs ju också vara bra att skrämma bort dem med om man hänger dem i en Buske eller träd. Sorgligt nog brukar de vänja sej och man får växla eller ta till fler medel. PROVA lycka till!

Monica M zon 4 / okt 17 2009 / 18:09

Min bukettspireahäck får vara ifred. Eller så växer den så mycket att de inte hinner äta upp nyväxten. Syren äter dom inte heller. Å rönnspirea. Fast jag skulle hellre ha rådjur än rönnspirea.

Malena i Älvsjö / Zon 2 / okt 17 2009 / 19:00

När jag flyttade hit (en minitomt i stan så att säga) så sov det rådjur i trädgården. :-) Det gör de inte längre, men vår och höst betar de friskt. Det här får vara ifred hos mig;

lavendel
lewisia
Pulsatillor
Anemonefamiljen
hosta
Malva
Såpnejlika
Silverarv
Jätterams
Pion
Iris; både trädgårds och våriris
Narcisser
Pärlhyacint
Röllika
Perovskia
Syren
Forsythia
Gullris
Miscanthus
Akleja
Clematis viticella (har inga andra clematis, så jag vet inte hur de funkar)
Timjan
Violer
Smultron
Bergenia (bladen får vara ifred, men ibland ryker blommorna)

Malena i Älvsjö / Zon 2 / okt 17 2009 / 19:02

Allium glömde jag ju, de får också vara ifred här...
Kattfot
Malört

Maria i Torshälla / okt 17 2009 / 19:29

Annika, vinbärsbuskar har jag funderat på till "barnplanteringarna", men flocknävorna jag planterat som luktar starkt om bladen, ungefär som vinbär, har de ätit upp alla blommorna på.

Stardust, Allium har jag planterat, de tror jag stenhårt på! Inte ens "mina" rådjur borde äta dem.

Monica, du har helt rätt! När jag tänker efter så är Rosenspirean orörd!

Malena, vilken härlig lista! Lavendeln och pionen har de inte rört än, det blir det definitivt flera av. Narcisser och anemoner är planterat, får se hur det går nästa år. Perovskia, Miscanthus, Akleja, Iris och Klematis finns med på önskelistan -skönt att höra att det finns hopp för dem! Smultronen har fått vara ifred men inte Pulsatillorna eller Malvorna -knappt en blomma har jag fått se!

Syren!? var det inte nån i en tidigare tråd som fått dem friserade? Jag har längtat såå efter en bit Syrenhäck...

flower144 / okt 17 2009 / 19:45
puffar upp..
Malena i Älvsjö / Zon 2 / okt 17 2009 / 19:53

Maria N, de har olika smak så man måste testa vad som går. Anna NV Uppsala har massor av rådjur och vi har jämfört växter i andra trådar. Hennes rådjur har inte riktigt samma smak som mina.

Sedan gemomskådar de olika saker. Att täcka mangold med blått fågelnät fungerar inte här, täcka kolla in hornen...

Brewater / okt 17 2009 / 20:04

Intressant fråga , vi har ett område med skog där det finns rådjur , tidigare var de aldrig/fruktansvärt sällan nere i området och käkade , nu har mina grannar sett dem i vår närhet , jag hoppas de inte kommer och äter hos oss.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons