Annons
Senast inloggade Johnny Ulla i VF Sara i Ångermanland Anette på Solbacken A i Gnesta
Annons

Vilken kompost ska jag välja?

Tant Gredelin
apr 16 2005 / 8 Kommentarer / 725 visningar

Min man är på andra sidan jordklotet en vecka, ochjag ska överraska honom med en ny kompost när han kommer hem på lördag. Har skaffat hjälp imorgon för att åka till Bauhaus eller Obs! och köpa en. Har läst VIiVIllas senaste nummer med kompostartikeln, men blir inte särskilt mycket klokare av det. Vad jag förstår är att jag ska ha en som är stor - 400 liter, eftersom vi är många personer i hushållet på vardagar. Men på alla modellerna i artikeln måste man gräva ut den färdiga komposten nedtill - är det verkligen särskilt praktiskt? Finns det någon som har en verkligt praktisk varmkompostmodell(märk väl - en som går att köpa! jag förstår att listan innehåller massor av händiga personer som har byggt egna skapelser!);

Kommentarer

Annika i Huddinge / apr 17 2005 / 00:09
Vi har en Mully som ska fungera men det gör inte vår! Har jag än bär mig åt så blir det fel. Komposten finns inte en chans att gräva ut från botten så det blir att dra upp hela skapelsen, lägga det som inte är komposterat på en pressening, och kärra iväg det andra. Detta skitjobb har jag överlåtit på min sambo och jag brukar gå till någon av grannarna och fika. Vilken av dem beror på vindriktningen! Vi har kollat på alternativ och Stiga kitchen verkar vara den som passar oss bäst. Man liksom petar ner det som ska komposteras underifrån och tar det som är klart ovanifrån. Verkar smart men det kostar,i runda slängar, 3000:- vilket är dyrt. Kolla in |www.stiga.se| om du vill veta mer.
Sivan i Mellansverige / apr 17 2005 / 10:10
Vi har en Rolate varmkompost och den fungerar alldeles utmärkt, köpt på en järnhandel (fick beställa);. Den är fyrkantig med mellanvägg. Tror den finns i två storlekar. När man tömmer knäpper man bara loss ena sidan och öser ur den. Vi fyller ena sidan under året och tömmer fjolårets på våren. Den var inte billig men den var väl värd pengarna. Kolla den här länken!|www.liljeholm.se/rolateny/| Här är också en användbar länk om du vill jämföra olika modeller. |www.boende.konsumentverket.se/Documents/marknadsoversikter/kompostbehallare_2004.pdf| Redigerad 2005-04-17 10:18:42
MiaMi / Zon 1-2 / apr 17 2005 / 11:18
Har ni inte skurit ut luckan nere vid nederkanten? Det brukar funka utmärkt med Mully, har flera grannar som har det... Har den ingen lucka så är det något fel på den och då skulle jag reklamera den och få en ny! Kolla i länken som Sivan i MS skrev här bredvid - där kan man tom se hur luckan sitter p å"din" modell... Kramar Mia
MiaMi / Zon 1-2 / apr 17 2005 / 11:24
Den ligger bland mina favoriter nu! Själv har jag en varmkompost Handy 400 och en billig svart sak, som liknar Miljökompost 1000, från Plantagen till mest växthusavfall och sedan ett antal nätkomposter till trädgårdsavfallet... Ett tag hade vi så mycket trädgårdsavfall så vi satt upp några gröna sopsäcksliknande kompostbehållare utan botten med, men det är förmultnat nu och de ska väck för de är de fulaste jag sett!!! På landet har jag en gammal grön soptunna som jag borrat hål i plåten på som funkar hyfsat som kompost på sommaren. MVH Mia
Lillianna / apr 17 2005 / 13:46
Vi har en sån där svart sak, som man bygger ihop av flera plastsektioner. Trodde den var enbart för trädgårdsavfall men i ViV stod det ju att det var en varmkompost. Tycker inte speciellt bra om den. Varför? Jo, den bångnar när man försöker gräva i den och lutar spaden mot kanten. Och det måste man ju göra med jämna mellanrum. Alltför ostabil alltså. Sen blir det verkligen varmt däri så vattnas det inte mycket ofta blir det mängder av myror och flugor. Oavsett om vi har den i sol eller skugga. Har inte upplevt att det är fullt så varmt på vintern, då har den stannat av helt vilket den alltså inte borde gjort. Men största problemet är att den är för liten helt enkelt..... /Lillianna som fick en hemmabyggd konstruktion av maken vilken fungerar toppen
Ann i Närpes / apr 17 2005 / 14:21
vi har en Biolan,snabbkompostor som fungerar utmärkt även vintertid,men det fordrar jämn tillförsel av hushållsavfall (vintertid); i annat fall kallnar den och fryser.Den har en lucka nertill varifrån man tömmer färdig täckkompost (går relativt snabbt 5-8 veckor);som jag lägger på markytan direkt, för att få mogen kompostmylla efterkomposterar jag i öppen låda typ såna som används för lövkompost och använder senare som jordförbättringsmedel.
Tant Gredelin / apr 17 2005 / 20:57
Hurra för dig, Miami, för jag har just satt ihop en Mully inköpt på Bauhaus idag, och jag hade absolut inte fattat att man skall skära upp någon lucka! Kollade också på den utmärkta marknadsöversikten på Konsumentverkets hemsida, och hade bestämt mig för Stiga, men köpte i alla fall Mully eftersom det var den som fanns på Bauhaus ,-);
MiaMi / Zon 1-2 / apr 17 2005 / 22:40
Tänk, vad lite det krävs för att göra en forumist glad!!! Vilka tomater har du sått, förresten, Tant Gredelin? :);:);:); Mia
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti